Andre Norton
Mapa   Uwagi Menu


Encyklopedia Świata Czarownic
autor Michael Martinez
tłumaczenie ze stron www.xenite.org Greg-OR



W  
Wprowadzenie A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż
Księga imion
 


  1. Waldis
    Przedstawiciel starej rasy z Karstenu. Jako chłopiec służył w rodzinie Ingvaldów i uciekł z Karstenu, pozostawiając Ingvaldów by dołączyć do obrońców granic pod Simonem Tregarthem. Towarzyszył Simonowi i Korisowi z Gormu w wyprawie do Karsu w zmienionych postaciach w poszukiwaniach Loyse z Verlaine. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  2. Warden, Lord
    Jeden z władców w Estcarpie po Wielkim Poruszeniu, miał zapewnić eskortę Czarownicom podróżującym do Escore. (BRAMA KOTA).
  3. Wark
    Dolina górska w High Hallack, leżąca na wybrzeżu i przynależna do Vestdale. Truan i Almondia osiedlili się tu po ucieczce z Estcarpu. Posiadała port w zatoce, położone niedaleko Jurby. Górowały nad nią wzgórza z ruinami Najstarszych. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  4. Wark
    Nazwa latającego stworzenia Ciemności z High Hallack, występującego w czasach osadnictwa krainy. Na wpół ludzie na wpół ptaki, z czerwonymi oczami. Mają trującą krew i walczą nawet po rozkawałkowaniu. Ich znanym miejscem zamieszkiwania jest nora mająca ujście pomiędzy nogami posągu przedstawiającego samicę Warka w półce skalnej - wnętrze północnej części High Hallack, w czasach pierwszych osadników. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  5. Warona Sokolniczka
    Sokolniczka sprzed dwódziestu pokoleń od Wielkiego Poruszenia. Zwana Damą Sokolicą. Autorka powieści o Theorze napisanej "w kraju wygnania", oraz Opowieści o Myhrrze, damie Lisicy. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  6. Wasscot, Fort
    Dom Solfinny, jednej z trzynastu panien młodych dla jeźdźców zwierzołaków. Prawdopodobnie dolina w której leżało Wasscot położona była w północnym High Hallack, ponieważ perspektywa od małżeństwa z lordem lub przywódcą z południowej części Krainy Dolin znaczył dla Solfinny tyle samo, co opuszczenie High Hallack: brak innych wzmianek o jej krewnych. (ROK JEDNOROŻCA).
  7. Wavent
    Jeden z Mieczowych Braci pośród osadników High Hallack. Kapitan Mieczowych Braci na Dekadę w czasie której nastąpiło przejście przez Bramę. Rówieśnik Quaine'a, kilka lat młodszy od Garna. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  8. Wegan
    Renthan z Zielonej Doliny, żyjący w czasach Zamknięcia Bram. Wiezie Kyllana w wyprawie na granice Escore z Alizonem. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  9. Weldyn
    Sokolnik. Przed Wielkim Poruszeniem walczył z Kolderczykami. Pozostaje w służbie gwardzistów w Estcarpie kilka lat po Wielkim Poruszeniu. Eskortował grupę dziewcząt pozyskanych przez Czarownice do Es. Gdy grupa ta została porwana przez Alizończyków, wyruszył wraz z Yarethem i innymi wojownikami do miasta Aliz by uwolnić dziewczynmi. W czasie drogi powrotnej w górach pomiędzy Alizonem a Estcarpem trafili na Świątynię Sokoła. Został pochłonięty przez złą świątynię. Próbował powrócić do świata żywych w ciele syna Yaretha. (SOKOLA MAGIA).
  10. Wensu
    Drzewo, jakie Sulkarowie wymieniali na szkalne wyroby z Varnem. Złocistożółte wąskie deski, twarde prawie jak stal, nabierały metalicznego połysku po wypolerowaniu. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  11. Wereriders
    Inna nazwa Jeźdźców Zwierzołaków. (GRYF W CHWALE).
  12. Wessel
    Służący w Lormcie, wyrażano się pochlebnie o jego umiejętnościach. Tuż po Wielkim Poruszeniu zaopatruje Lormt w żywność. Doskonały intendent. W czasach Zamknięcia Bram łysy i gadatliwy. (PORT UMARŁYCH STATKÓW, WYGNANKA, MAGICZNY KAMIEŃ).
  13. Weyrn, Stanica
    Miejsce walki Atkali i Neewora w dawnych czasach. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  14. Wiara Oczyszczającego Płomienia
    Religia Dam z opactw High Hallack. Ta tradycja została prawdopodobnie przyniesiona przez lud Krainy Dolin z ich oryginalnego świata, jej kanony często pozostawały w sprzeczności z tradycjami prezyjętymi przez prostych ludzi pod wpływem Wygnańców z Arvonu. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  15. Wiara w Odwieczny Płomień
    inna nazwa wiary Oczyszczającego Płomienia. (ROK JEDNOROŻCA).
  16. Widzący Kamień
    Miejsce na północy Arvonu, dwa dni konnej jazdy od Garth Howell. Masyw brunatnożółtej kruszącej się skały, której nadano niegdys kształt postaci kobiecej z szerszą niż ludzka twarzą, w której było tylko jedno oko - właściwie głęboki oczodół. W tymże oczodole znajdował się posiadający Moc kamień mogący dać odpowiedzi na pytania ludzi. Tam właśnie postradał zmysły Jervon, gdyż nie był przygotowany na wiedzę, jaką dawał kamień. (TKACZKA PIEŚNI).
  17. Wiec
    Być może inna nazwa jarmarku. Gillan liczyła że wuj Mariamme (Lord Imgry) zabierze ją na następny Wiec by znaleźć jej męża. (ROK JEDNOROŻCA).
  18. Wiecznie Żywiąca Pani
    Bóstwo, które prawdopodobnie reprezentowała kapłanka w Varn. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  19. Wiedźmy
    Patrz Czarownice. (WYGNANKA).
  20. Wielcy Przodkowie
    Określenie Adeptów z dawnych czasów funkcjonujące w Arvonie. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  21. Wielka Bogini
    Synonim Jonkary, czczą ją Sokolniczki z Nadrzecznej Wioski. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  22. Wielka gwiazda
    Run mocy, używany do przywołania jednej z największych mocy. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  23. Wielka Pani
    Zgodnie z wierzeniami wyniesionymi z dawnej ojczyzny przez osadników High Hallack każe kobietom dojrzewać. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  24. Wielka Przemiana
    Jakiś odległy etap w dziejach Świata Czarownic. Hilarion pamięta czasy sprzed niej. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  25. Wielka Wojna Magów
    Dawne wydarzenie z historii Arvonu wspomniane przez Sylvyię. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  26. Wielka Zdrada
    Wydarzenie, od którego liczy się czas w Alizonie. Wydarzeniem tym nazwano zamknięcie w starym świecie Alizów Shorrosha po tym, jak obiecał on Alizom wiele zmian na lepsze w nowym kraju. Zdrajcą okrzyknięto Elsenara gdyż to on zamknął bramę. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  27. Wielki Pakt z Jeźdźcami Zwierzołakami
    Zawarty na wiosnę roku Gryfa pakt pomiędzy lordami High Hallack za pośrednictwem Lorda Imgry, a jeźdźcami zwierzołakami, na mocy którego zmiennokształtni mieli pomagać w rozgromieniu Alizończyków w zamian za dwanaście i jedną pannę młodą oddaną im rankiem pierwszego dnia roku jednorożca w Sokolim Jarze. (ROK JEDNOROŻCA).
  28. Wielki Sokół
    Postać, na którą zaklinają się Sokolnicy. (SOKOLA MAGIA).
  29. Wielkie Góry
    Leżący na wschodzie Estcarpu Łańcuch górski wypiętrzony po ucieczce Starej Rasy z Escore. Został nań rzucony czar, by nikt pochodzący z Estcarpu nie pamiętał o nim, ani nie mógł o nim myśleć. Czar zerwany przez młodych Tregarthów podczas ucieczki po porwaniu siostry z Przybytku Mądrości. (SOKOLA MAGIA).
  30. Wielkie Istoty
    Według Ludu Zielonych Przestworzy to one wyposażają ludzi w Moc przy narodzinach - dają jej tyle, ile uważają za stosowne. (BRAMA KOTA).
  31. Wielkie Pustkowie
    Ponura ziemia na zachodzie High Hallack i południu Arvonu. Większość Wielkiego Pustkowia stanowiły suche półpustynne albo porośnięte zaroślami ziemie, choć gdzieniegdzie można było spotkać niewielkie lasy i zagajniki. Kiedyś zamieszkiwane przez starą rasę i inne ludy, Wielkie Pustkowie wydaje się być wynikem starożytnych wojen Adeptów. Teraz zamieszkiwali je ludzie wyjęci spod prawa i poszukiwacze przygód, jak również część wygnańców z Arvonu. Im dalej na zachód, tym kraina staje się dziksza, pustynna i bezludna. Dzięki dalekowidzeniu wiadomo, że kończy się stopionym szklistym wybrzeżem morza, w którym żyją dziwne istoty. (KRYSZTAŁOWY GRYF, ROK JEDNOROŻCA, TKACZKA PIEŚNI, inne książki).
  32. Wielkie Rozdroże
    Miejsce leżące w Estcarpie, w którym rozchodzą się drogi wiodące z miasta Es do Lormtu i innych miejsc. (SOKOLA MAGIA).
  33. Wielkiego Sokoła, Świątynia
    Miejsce leżące w Zakazanych Wzgórzach. Określone przez Aronę jako Wielka pułapka ciemności zastawiona przez Jonkarę.
    Prowadziła do niego droga zarośnięta już w czasach Wielkiego Poruszenia. Duża polana, na której stoją w kręgu ciemne kamienne podobne do kolumn zwieńczone posągami ptaków naturalnej wielkośni na przemian z jajami większymi niż w rzeczywistości. Bramę od strony drogi stanowiły dwwie wielkości człowieka rzeźby sokołów z rozpostartymi skrzydłami. W centrum kręgu znajdowała się gigantyczna rzeźba ptaka różniącego sie od współczesnych gatunków sokołów.
    Wielki posąg przyciągał wędrowców. Z bruku wysuwały się stopnie, pióra przesuwały się tak, by utworzyć doscie do dzioba, sam dziób otwierał się. Oczy świeciły czertwonym blaskiem z czarnymi plamkami. Wędrowiec znikał na zawsze w dziobie ptaka.
    Zniszczona przez grupę dziewcząt obdarzonych Talentem za pomocą klejnotu czarownicy. kilka lat po Wielkim Poruszeniu. Nie zostało z niej nic ponad wysokość człowieka, a rzeźby na szczytach kolumn zmieniły się w nieforemne bryły. (SOKOLA MAGIA).
  34. Wierne Góry
    Góry albo łańcuch wyższych wzgórz widocznych z dzwonnicy opactwa Norstead. (ROK JEDNOROŻCA).
  35. Wieża Dam zamku Car Do Prawn
    Wieża zamku, w której swe komnaty miały damy, i dziewczęta oraz chłopcy do lat 6. W czasach po powrocie Jeźdźców Zwierzołaków do Arvonu górne piętro zajmowała pani Heroise z Ursillą, zaś pierwsze piętro zajmowała Eldris. (LAMPART).
  36. Wieża Młodzieńców zamku Car Do Prawn
    Wieża zamku, której komnaty zajmowali chłopcy i młodzi mężczyźni uczący się wojennego rzemiosła i innych spraw przynależnych mężczyznom. Najdalej wysunięta na północ wieża zamku. (LAMPART).
  37. Wiklina
    Czarownica, pomocnica Mewy w Lormcie w czasach Zamknięcia Bram. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  38. Wilkołaki
    Inteligentna rasa zamieszkująca Escore, mieszanka człowieka i wilka o żółtawych oczach. Istoty służące Ciemności. Nazywają siebie Szarymi Braćmi. Posiadają prawdopodobnie jakąś cząstkę mocy magicznej, gdyż pośród Zielonego Ludu istnieje przeświadczenie, że podążanie tropem wilkołaka doprowadzi prędzej czy później do spotkania z nim. Potrafią ociężale chodzić na dwóch nogach, mają wąskie głowy i zębate paszcze, czerwone oczka błyszczące pośród zlepionej brudem sierści. Nie nosiły odzieży ani broni, otrtafiły mówić, choć czyniły to rzadko. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, KLUCZ KEPLIANÓW, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC, ZAMKNIĘCIE BRAM).
  39. Willig
    Alizończyk z czasów Wielkiego Poruszenia. Jeden z gwardzistów pełniących służbę w mieście Alizon. Posiada wiele rozbrykanych dzieci. (SOKOLA MAGIA).
  40. Wintof
    MieszkaNiec Krainy Dolin High Hallack, lord Flathingdale w czasach Ulrica. Był obecny na pierwszym nadaniu broni Kerovana. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  41. Wittle
    Pseudonim czarownicy zasiadającej w Radzie Czarownic po Wielkim Poruszeniu. Przybyła do Escore w poszukiwaniu Źródła Mocy. (BRAMA KOTA).
  42. Wkładanie Ręki do Ręki
    Nazwa ceremonii zaślubin w plemionach Vupsallów, mistrzyni ceremonii wkłada rękę żony do ręki męża, po czym mąż zdejmuje szal z szyi żony i zciera farbę z piersi. Następnie mistrzyni ceremonii podaje talerz i czarę by spożyć wspólny posiłek, po czym para młoda udaje się do namiotu. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  43. Władca Psów
    Tytuł najwyższego dowódcy armii w Alizonie. (SOKOLA MAGIA).
  44. Wodan s'Fayre
    Sulkarczyk. Narzeczony kobiety z domu Regnant. Uwolnił ją z rąk piratów i w stanie obłąkania oddała do Quayth w ręce uzdrwicielki ze starej krwi Arvonu. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  45. Wodelily
    Pseudonim Czarownicy należącej do Rady Czarownic po Wielkim Poruszeniu. Opisywana jako staruszka. (BRAMA KOTA).
  46. Wodospad
    Miejsce w położone w dżungli na południe od Varu. Rzeka spada z klifu, na którym kończy się dżungla. U stóp wodospadu znajduje się jezioro, w dolinie zaœ są ruiny dawno zapomnianego miasta. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  47. Wojna Ostatnich Władców
    Okres w dziejach Arvonu, przed wybudowaniem zamku Car Do Prawn. (LAMPART).
  48. Wolkor
    Alizończyk, barczysty. Służy jako Pan Psów od wielu lat na zamku Kervonel. Przedtem służył na innym zamku. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  49. Wódka miodowa
    Mieszkańcy wiosek w Verlaine warzyli mocny likier z miodu i ziół, który był mocny nawet dla ludzi tak zaprawionych w piciu jak Fulk, zapadał w sen już po trzecim kuflu. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  50. Wódz
    Kot odnaleziony na jachcie pochodzącym z ziemi, który przedostał się przez bramę na morzach południowych. Późniejszy towarzysz podróży Destree m'Regnant. Ma czarną sierść. (PORT UMARŁYCH STATKÓW, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  51. Wróżka z Karsu
    Tożsamość przyjmęta przez Jaelithe podczas jej misji w Karstenie. Posiadała wielki dom w bardziej uboższej części miasta, Sprzedaży miłosnych eliksirów i uroków używała jako środka do kontaktu z ludźmi posiadającymi poszukiwane przez nią informacje. Pod ta postacią Jaelithe zyskała dostęp do apartamentów księcia Yviana poprzez panią Aldis. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  52. Wszechmatki
    Nazwą tą Czarownice z Estcarpu określały te w swojej historii, które posiadały największą moc. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  53. Wściekłe drobiny
    Nazwa nadana przez sokolników kąsającym chmurom. (MORSKA TWIERDZA).
  54. Wtajemniczony
    Określenie Adepta. (BRAMA KOTA).
  55. Wukin
    Rolnik z okolic Waru w czasach zamknięcia Bram, hodował melony. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  56. Wycofanie do Arvonu
    Wydarzenie w dziejach Starej Rasy z Arvonu, które nastąpiło w "dniach grozy". Nazywane również Wygnaniem z Krainy Dolin. Chodzi tu o wycofanie do ludności Starej Rasy z High Hallack do Arvonu pod naporem prymitywniejszych ludów napływowych, które zamieszkują High Hallack równiweż w czasach Wielkiego Poruszenia. (LAMPART).
  57. Wygnańcy z Arvonu
    Członkowie Starej Rasy, których wypędzono z Arvonu do poprzedniego królestwa Starej rasy, po wielkiej bitwie został przywrócony pokój. Wielu wygnańców osiedliło się bądź wędrowało po Wielkim Pustkowiu, tylko niewielu pozostało blisko morza w ruinach starych miejsc gdzie ludzie Arvonu mieszkali tuż po przybyciu Drogi Pamięci z Arvonu. Wielu wygnańców połączyło się z rodzinami, lub przynajmniej nawiązało przyjazne stosunki z mieszkańcami Krainy Dolin High Hallack. (KRYSZTAŁOWY GRYF, ROK JEDNOROŻCA, LAMPART).
  58. Wysoki Stolec w Ulmskeep
    Nazwa tronu na zamku Ulmskeep. Przenośnia określenia władzy sprawowanej nad Ulmsdale. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  59. Wytrwały Wędrowiec
    Statek Sulkarczyków. Pod dowództwem Sigmuna brał udział w wyprawie na morza południowe by zbadać przyczyny zaginięcia statków i pojawiania się opuszczonych jednostek morskich z innych światów. Pozostawiony w Varnie jao nie nadający się do dalszej żeglugi w wyniku zniszczenia przez wielką falę. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  60. Wytrzymały
    Sokół Krispina. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  61. Wywern
    Jedno ze zwierząt widniejących na herbach rodowych w Krainie Dolin. Skrzydlaty dwunogi smok z mitologii celtyckiej. (ROK JEDNOROŻCA).

Prawa do strony © 1997-2000 posiada Michael L. Martinez. Wszelkie prawa zastrzeżone. Publiczne udostępnianie i kopiowanie stron oraz ich części elektronicznie lub na inne sposoby bez wyraźnej zgody samego właściciela praw zabronione. Wyjątek stanowi standardowe keszowanie i indeksowanie stron w przeglądarce.


^ Góra Strony ^