Andre Norton
Mapa   Uwagi Menu


Encyklopedia Świata Czarownic
autor Michael Martinez
tłumaczenie ze stron www.xenite.org Greg-OR



S  
Wprowadzenie A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż
Księga imion
 


  1. Saksfagus
    Jedno z ziół spotykanych w Estcarpie i Escore, podobne do paproci, sprowadza sen na gorączkujących. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  2. Sala
    Dziewczynka z klanu Parlana - miała około 10 lat w chwili, gdy kaln został wymordowany przez bandę Gerika. (STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  3. Salsazar
    Gwardzista Jakaty, rycerz stanicy Garth Howell, na wiele lat przed objęciem przez Jakatę przywództwa nie był już żywym człowiekiem. Stał na straży podczas ucieczki Hardina. Wbity na włócznie na pustkowiu umarł przekazując posłanie swojego pana. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  4. Salzatet
    Według opowieści Warony Sokolniczki, zamek w dawnej ojczyźnie Sokolników, oblężony przez nieprzyjaciół, w którym królowa Theora została zdradzona przez Langwarda. Leżący na wysokich klifach. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  5. Samiański
    Magnis Osberic wspomniał "naszyjnik samiański" przeglądając zbiory Sulcaru. Samia to być może nazwa rasy lub kraju, z którym handlowali Sulkarczycy. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  6. Samotnik z Uinu
    Potężny czarownik, potrafił przełamać silne zapory magiczne. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  7. Sanfor
    Mieszkaniec Doliny Morskiej Twierdzy w Krainie Dolin op wojnie z Alizończykami. Marynarz z Kormorana, uratował się w przed zatopieniem, gdyż był w tym czasie na wraku Gwiazdy Dionu. Umiał pływać. (MORSKA TWIERDZA).
  8. Sansah
    Kiogański rumak Firduna. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  9. Santu
    Przedstawiciel starej rasy z Karstenu. Przyłączył się do obrońców granic pod Simonem Tregarthem po ucieczce z Karstenu. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  10. Sardoks
    Istota ciemności, ukazał sie po wezwaniu Destree jako ciemne ohydne zwoje. Stworzył Sarneńskich Jeźdźców i inne, gorsze istoty. Istniało przekonanie, że zginął w Wielkiej Bitwie [lub odszedł do innego wymiaru - patrz Sarnowie]. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  11. Sargasy
    Rośliny unoszone na powierzchni od ciepłego morza w pobliżu Zaginionego Szlaku . Kolder używał zmutowanych wodorostów jako pierwszą linię obrony ich bazy. Wystarczyło dotknięcie czerwono-brunatnej rośliny by spowodować poważne i rozległe oparzenia a w konsekwencji bolesną śmierć. Zmutowane sargasy przyczepiały się do statków i rosły dookoła nich. Tworzyły też wielkie ruchome wyspy, i tylko okręty podwodne Kolderu mogły przedostać się przez nie dopóki Jaelithe i Koityi Stymir odkryli że wodorosty można spalić. (ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  12. Sarnowie
    Zwani Sarneńskimi Jeźdźcami ludzie zamieszkujący i władający wzgórzami w Escore w okolicach Kamiennego Ogrodu Loskeety. Ich bronią były różdżki strzelające światłem. Nosili szafranowe płaszcze lub albo czarne peleryny. Twarze zawsze skrywały kaptury. Kelsie opisuje ich wierzchowce jako ruchome szkielety zwierząt mające miast oczu doły z zielonożółtego płomienia. Używają również psów gończych - prawie sam szkielet z czaszką której dwie trzecie wielkości zajmował pysk. Używają także zwierząt atakujących wrogów spod ziemi - są one podobne do homara z dziobem żółtoszarej barwy. Orsya twierdzi, że służą jednemu z Wielkich Adeptów, który niezupełnie wycofał się z tego świata, a ich przywódcy odbierają rozkazy z dziwnych ust. Sprzymierzeni z siłami Ciemności. Pośród mieszkańców Escore istnieją domysły, że nie są w pełni materialni. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, BRAMA KOTA, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  13. Sassfang
    Określenie kobiety-ptaka z Wielkiego Pustkowia przez Utę. Sila była tylko u siebie. Patrz Sassfant. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  14. Sassfant
    Kobieta ptak z Wielkiego Pustkowa. Brzydka twarz z ostrym dziobem, szeroko rozstawione oczy. Posiadała swoją siedzibę, w której zamieszkiwały również rusy. Potrafiła tkać iluzje osnute na myślach swoich ofiar. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  15. Savron
    Mieszkaniec Krainy Dolin High Hallack, lord Uppsdale za czasów Ulrica. Był prawdopodobnie ojcem Gyrerda, Ewalda, i Ysmay. Savron wysłuchał ostrzeżenia Ulrica o Alizon i oczekiwał na pierwsze nadanie broni Kerovana, które to wydarzenie posłużyło jako wytłumaczenie dla spotkania północnych lordów bez wzbudzania podejrzeń alizońskich szpiegów. Savron został zabity podczas wojny. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  16. Scalgah
    Zwierzę morskie z mórz południowych, występujące już w najstarszych legendach Sulkarów, strzegące dostępu do morskiej bramy. Jego łeb był większy od łodzi, miało dwa rzędy ostrych zębów. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  17. Sceptyk
    Imię nadane Lundorowi, ukochanemu Mereth, przez społeczność kupiecką. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  18. Schronienie
    Jaskinia, do której doprowadził Aronę Amulet dany przez Dysydentkę. Wejście do niej emitowało niebieskie światło w odpowiedzi na czerwone światło amuletu. Miejsce schronienia dla Ludzi i przedstawicieli innych ras. Wszyscy przebywali tam pogrążeni w głębokim śnie pod nadzorem rozumnych urządzeń jaskini. Jaskinia jest starsza niż Estcarp, mówi, że jej urządzenia ucierpiały podczas poruszenia rozdzielającego Estcarp i Escore. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  19. Sentkar
    Uczestnik Wojen Granicznych, Mężczyzna ze Starej Rasy, w czasach Zamknięcia Bram mieszkający w Escore zwiadowca. Na wyprawie w pobliżu granicy z Alizonem. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  20. Seplenisia
    Imię używane pośród czarownic z Estcarpu. Nosiła je dziewczynka zabrana w grupie wraz z Jenys. W wieku sześciu lat ssała kciuk i nie wymawiała "s". Pochodziła z możnego rodu, którego zamek - dwór Gweddawl - wznosił się w pobliżu Gór Granicznych. Jej pierwszą zdolnością magiczną było czynienie się niewidzialną. Podczas podróży z Es do przybytku Mądrości porwana przez Esguira i jego ludzi do Alizonu. Tam więziona i torturowana maszyną kolderczyków. Uwolniona wraz z innymi dziewczętami wyrusza do Estcarpu przez Góry Alizońskie. W górach natrafia na złą świątynię Wielkiego Sokoła, którą niszczy z dziewczynkami. Po powrocie do Estcarpu udaje się do Przybytku Mądrości, by podjąć naukę. (SOKOLA MAGIA).
  21. Shabra
    Renthan przedstawiony Kyllanowi przez Dahaun przy uzdrawiającej sadzawce z czerwonym mułem i odtąd użyczający Kyllanowi swego grzbietu. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  22. Shabrina
    Renthan użyczający swego grzbietu Dahaun. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  23. Shapurn
    przywódca Renthanów, uczestniczył w naradzie wojennej w Zielonej Dolinie, po przyłaczeniu się Tregarthów do Zielonego Ludu. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  24. Sharvana
    Mądra kobieta z High Hallack. Mieszkała w Ghyll za czasów Vescysa.
  25. Shaver
    Mieszkaniec High Hallack. Prawdopodobnie krewny albo rywal lorda Marbona. (KLĄTWA ZARSTHORA).
  26. Sheeta
    Mądra kobieta Kiogów z dawnych czasów. Przeprowadziła lud Kiogów przez bramę do Świata Czarownic. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  27. Sherek
    Mieszkaniec Alizonu. Jeden ze sług Norandora, za jego rządów Pan Psów, następca Esguira. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  28. Sheun
    Keplian, kiedy był młodzikiem rasti zabiły jego matkę i pogryzły nogi, uratowany przez Eleeri. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  29. Shevaun
    Przedstwaicielka Starej Rasy, potomek emigrantów z Estcarpu do Escore. Córka Jerrany'ego i Mayrin. Młodsza od matki o 19-20 lat. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  30. Shil
    Renthan, towarzysz Shapruna, na nim jechał Kemoc z poselstwem do Kroganów. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  31. Shivar
    Alizończyk, fechmistrz linii Kasariana. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  32. Shorrosh
    Adept z Escore, współpracownik Elsenara. Pomagał stworzyć bramę do świata Alizów i utrzymać ją by wyprowadzić stamtąd ludzi. Obiecał wysiedlonym dostosować nowy kraj by uczynić go pięknym i dostatnim - przywieźć wielkie groźne zwierzęta oraz zmienić klimat. Pozostał w świecie alizów kiedy podczas wyprawy po zwierzęta Elsenar zamknął bramę. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  33. Siedmiu Obrońców Arvonu
    Osoby obdarzone mocą, mające w przyszłości bronić Arvonu. Do ich grona mieli należeć Alon i Trevon. (TKACZKA PIEŚNI).
  34. Siedmiu Wielmożów
    Siedem osób obdarzonych najprawdopodobniej mocą stojących na straży pokoju w Arvonie. Przepędzili oni lub zabili Adeptów prowadzących wojny w Arvonie. To za ich sprawą nastąpiło wygnanie Jeźdźców Zwierzołaków. (ROK JEDNOROŻCA, LAMPART).
  35. Siger
    Mieszkaniec Estcarpu przed Wielkim Poruszeniem - ojciec Lishy. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  36. Sigmun
    Kapitan sulkarskiego statku w czasach Wielkiego Poruszenia. Jasnowłosy mężczyzna. W czasie wyprawy na morza południowe z Destree m'Regnant dowodził statkiem "Wytrwały Wędrowiec". (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  37. Sigrod
    Sulkarczyk. Marynarz służący na Rozcinaczu Fal, który razem z matem Ynglinem przewiózł Jaelithe na wyspę będącą bazą Kolderu. Doświadczony marynarz, o czym miało świadczyć wiele nacięć na mieczu. (ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  38. Similacrum
    Rodzaj zmiany postaci, którego zadaniem jest upodobnienie osoby do istniejącego pierwowzoru tak, by móc oszukać bliskie osoby, nawet obdarzone mocą. Misterium zabierające sporo czasu. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  39. Simon
    mat z Morskiego Jeźdźca w czasie wyprawy na morza południowe z Destree m'Regnant. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  40. Sincarian
    Alizończyk, jeden z Baronów. Trzy lub cztery lata starszy od Kasariana, urodziwy. Nieprzejednany, sam Wielki Baron nie zdołał go sobie podporządkować. Cieszył się złą reputacją. miał trzy żony a każda z nich umarła nagłą śmiercią. Złożył Kasarianowi propozycję poślubienia Liary. Liara odmówiła mu zasłaniając się złą krwią Maga w rodzie. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  41. Singala
    Alizonka związana z linią Kervonela, zastąpiła Liarze matkę i była jej powierniczką. Nosiła tytuł Piastunki Szczeniąt Linii Kervonela. Miała zielone oczy. W czasach Zamknięcia bram stara, chuda, pomarszczona, ze względu na wiek i chore stawy musiała dużo leżeć. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  42. Sippar
    Największe miasto i stolica Gormu. Sippar miał wielki port i dużo domów kupieckich, zaś Lord Obrońca mieszkał tam w pałacu. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  43. Siric
    Karsteńczyk, wielebny kapłan w Świątyni Fortuny w mieście Kars. Siric był jednym z trzech wysłanników wysłanych przez Yviana na ceremonię ślubu przez topór weselny z Loyse. Siric został prawdopodobnie zamordowany przez Fulka, gdy Loyse uciekła z Jaelithe. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  44. Siwen
    Jeden z osadników High Hallack, przywódca klanu. Postanowił osiedlić się nad morzem. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  45. Skirkar
    Jeden z czterech lordów, którzy połączyli High Hallack przeciwko Alizonowi. Umarł nie zostawiając dziedzica. Ponieważ czterej lordowie pochodzili z południa, on był również lordem jednej z południowych doliny. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  46. Skalny pełzacz
    Zwierzę żyjące na Wielkim Pustkowiu. Potrafi rozszarpać na kawałki konia. Wszystkożerne. Podobne do skały, okrywają je wielkie łuski , porusza sie pełznąc, nie rani o ostre krawędzie skał. Nie ma oczu ani uszu, ale reaguje na żywe istoty. (ZAMKNIĘCIE bRAM).
  47. Skoczek
    Zwierzę zamieszkujące Karsten. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  48. Skrzydła Orda
    Patrz Ord. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  49. Skurlok
    Nazwa Maga z Escore, z którym skontaktowali się przedstawiciele frakcji Gurboriana, by otworzyć bramę dla sprowadzenia innych adeptów jako sprzymierzeńców w planowanym ataku na Estcarp. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  50. Słoneczny promień
    Sokolica - partner Brennana. (MORSKA TWIERDZA).
  51. Słowa Mocy
    Słowa, których wypowiedzenia przyzywa Moc - należeć mogą do Światła, Ciemności, lub sił, które nie należą ani do jednego, ani drugiego obozu. (STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  52. Słup Ogłoszeniowy
    Dekrety były ogłaszane przez posłańców księcia Karstenu w cieniu tych biegunów. Trzykrotne odtrąbienie wyroku na starą rasę były rozgłaszane pod słupami ogłoszeniowymi. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  53. Smarkle
    Alizończyk, członek bandy, która napadła Gillan przy bramie Arvonu. (ROK JEDNOROŻCA).
  54. Smire
    Pomocnik Tulla, mężczyzna pochodzący z odległej przeszłości Estcarpu i Escore, sprzed poruszenia wynoszącego góry pomiędzy Estcarpem i Escore. Człowiek dobrowolnie zaprzedający się ciemności, czerpiący radość z nieszczęścia innych. Uwięziony pod ziemią przez tysiące lat ze swym mistrzem, oswobodzony przez Wielkie Poruszenie. Miał szerokie bary, zmierzwione włosy lekko przyprószone siwizną, w uśmiechu pokazywał długie ostre kły przywodzące na myśl zaszczutego dzika. W lewym uchu nosił kolczyk z ciemnego metalu z wyrytymi drobnymi znaczkami wywołującymi obrzydzenie u Nolar. Zabity przez Derrena, po śmierci jego ciało rozsypało się w proch, wysypany później do rzeki. (WYGNANKA).
  55. Smoczy Grzebień
    Miejsce w Krainie Dolin w pobliżu Kar Garudwyn, wzgórze. Mówi się, że jest tam Brama. Znajdują się tam pozostałości po czasach Zaginionych Wielkich Adeptów - plac wyłożony czarnymi kamiennymi blokami. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  56. Sokfor
    Mężczyzna z plemienia Vupsallów, z którym zetknęła się Kathtea. Brwi i rzęsy miał czarne, skórę ciemnobrązową, płaski nos o bardzo szerokich nozdrzach i grube wargi. Jego ubranie stanowił futrzany strój, szeroki, wysadzany drogimi kamieniami pas, obszerna tunika z kapturem ozdobionym paskiem z futra o długim zielonkawym włosie . Najstarszy siostrzeniec Ifenga. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  57. Sokola Łapa
    Góra na wschód od doliny Norstead. (ROK JEDNOROŻCA).
  58. Sokola Rzeka
    Rzeka płynąca w pobliżu Nadrzecznej Wioski. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  59. Sokola Turnia
    Szczyt górujący nad Nadrzeczną Wioską. Rozprysła się podczas Wielkiego Poruszenia. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  60. Sokole Plemię
    Nazwa Rodziny Sokolego Rogu. (STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  61. Sokolego Rogu, Rodzina
    Ród wywodzący się z ze starej Rasy z siedzibą w Sokolim Rogu. Jego herbem była głowa skwirzącego sokoła. Została zdziesiątkowana podczas rzezi Starej Rasy. (STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  62. Sokoli Jar
    Parów leżący gdzieś w południowej części Wielkiego Pustkowia. Miejsce zaślubin Jeźdźców Zwierzołaków z pannami z Krainy Dolin. (ROK JEDNOROŻCA).
  63. Sokoli Róg
    Obronna duża twierdza, posiadająca w czasach świetności silny i liczny garnizon. Siedziba jednego z rodów Starej Rasy w Karstenie - oddalony od granic Estcarpu. W czasie rzezi Starej Rasy splądrowany i spalony przez Karsteńczyków. Zamek otoczony przez lasy i pola, droga do niej wiodła w pobliżu skały z charakterystyczną wyraźną czarną żyłą. Położony nad rzeką, z której woda wpływała do fosy. Został tam ukryty i przechowywany należący do Ninutry artefakt. Artefakt został stamtąd zabrany przez Tirthę. (STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  64. Sokoli Szpon
    Miejsce w High Hallack - bronione przez długi czas przez Klan Czerwonych Płaszczy przed Wycofaniem do Arvonu. (LAMPART).
  65. Sokolnicy
    Ludzie służący jako najemnicy na sulkarskich statkach, albo walczyli jako sojusznicy Estcarpu.
    Trudno jest ustalić ich pochodzenie. Rasa ich wywodziła się z Salzaratu, ziem leżących widocznie daleko na południe od Karstenu. Koris powiedział Simonowi że uciekli oni morzem do Estcarpu gdy barbarzyńcy dokonali inwazji na ich ziemie, jednak w MĄDROŚCI ŚWIATA CZAROWNIC dowiadujemy się, że Jonkara próbowała zniewolić ich rasę. Około 2,000 Sokolników ( 2/3 całej ich populacji) uciekło sulkarskimi statkami.
    Próby aklimatyzacji w Estcarpie spełzły na niczym, ze względu na zwyczaj trzymania kobiet w oddzielnych wsiach, kóry obrażał czarownice. Sokolnicy ruszyli na południe w górzyste ziemie stanowiące granicę Estcarpu z Karstenem. Tam założyli Gniazdo i nowe wsie dla kobiet i dzieci. Każdego roku wybierano młodych mężczyzn by odwiedzili wsie i płodzili z kobietami dzieci. Dzieci z jakimikolwiek widocznymi defektami zabijano. Kiedy chłopcy osiągali pewnien wiek brano nich do Gniazda sokolników i szkolono na wojowników. W ciągu stu lat przed przejściem Simona w Świat Czarownic karsteńscy książęta próbowali trzy razy pokonać Sokolników, iza każdym razem wygrywali Sokolnicy. Władcy Gniazda nosili tytuł Pana Skrzydeł. Chociaż czarownice Estcarpu unikały formalnych układów z Gniazdem, nie śledziły zbyt uważnie wzajemnych stosunków między swymi strażnikami i Sokolnikami. Niepisany układ służył dobrze obu stronom. I kiedy Czarownice poruszyły przygraniczne góry, by zatrzymać armię karsteńskiego księcia Pagara, przyjęto Sokolników w Estcarpie, choć, ich kultura była całkiem obca. Również wiele ich kobiet uciekło ze wsi by zapewnić Sokolnikom przeżycie. Poszczególne rodziny zadomawiały się w High Hallack, wchodząc w stosunki z mieszkańcami Krainy Dolin, i przejmując ich zwyczaje. Sokolnicy rozwinęli ścisłe więzi z ptakami, od których zaczerpnęli nazwę swego ludu. Mogli komunikować się ze stworzeniami lepiej niż inni ludzie. W górach używali silnych kucyków zdolnych udźwignąć dwóch ludzi. Sokolnicy mieli rude włosy i brązowo-żółte oczy.
    W książkach z początku serii poznajemy ich jako twórców aparatów do komunikowania się z sokołami, jednak w dalszych częściach (MORSKA TWIERDZA) używają telepatii do porozumiewania z ptakami.
    Stopień wojskowy u sokolników opisywały ledwie widoczne oznaki na ubraniach i zbrojach.
    W "Na skrzydłach magii" sugeruje się, że sokolnicy pochodzą z Arvonu - są spokrewnieni z Jeźdźcami Zwierzołakami.
    (ŚWIAT CZAROWNIC, MĄDROŚĆ ŚWIATA CZAROWNIC, SERIA : WIELKIE PORUSZENIE).
  66. Sokoły
    Ptaki używane przez Sokolników jako zwiadowcy i posłańcy. Gatunek standardowo używany stanowiły ptaki czarne z białą literą V na piersi, o niewielkich rozmiarach. Samce sokołów wybierały swych opiekunów w czasie ceremonii inicjacji Sokolników. By przewozić sokoły w czasie wypraw Sokolnicy używali specjalnych siodeł z rozdwojonym rogiem dla praka. Prawdopodobnie przed czasami Jonkary takie same stosunki łączyły Sokolice i Sokolniczki.
    Drugi gatunek, bardzo rzadko spotykany, był znacznie większy i używany jako posłańcy, posiadał szarobłękitne upierzenie z białą głową i ogonem. Odkryto go w zamorskich krajach a ich hodowla w czasach wejścia Simona do Świata Czarownic prowadzona była od trzech pokoleń.
    Sokoły były istotami rozumnymi, mogącymi władać Mocą, nie działały na nie iluzje Starej Rasy.
    Niegdyś sokoły sprzymiarzały się z sokolnikami, a sokolice z sokolniczkami. Do zniszczenia gniazda podczas Wielkiego Poruszenia Sokolice nie sprzymierzały się z mężczyznami. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, CZWORO ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne książki).
  67. Solfinna
    Mieszkanka High Hallack, z zamku Wasscot. Pochodziła ze zubożałej rodziny, która otrzymała pomoc od lorda Imgry w zamian za to, że została jedną z panien młodych dla jeźdźców zwierzołaków. Solfinna miała co najmniej dwie siostry. Wyszła za mąż za Hisina. (ROK JEDNOROŻCA).
  68. Soren
    Mieszkaniec Estcarpu. Syn Lishy i Harolda z wioski Cedrowy Szczyt. W czasie ataku alizończyków na wioskę i śmierci ojca nie umiał jeszcze chodzić. Opuścił wioskę wraz z matką i grupą uciekinierów i trafił do Nadrzecznej Wioski sokolniczek. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  69. South Ridgers
    Wzgórza albo góry w południowym High Hallack gdzie wydobywano rudę żelaza. Savron z Uppsdale (ojciec Ysmay) pytał o radę jednego z górników z South Ridgers w nadziei ponownego otwarcia kopalni bursztynu w Uppsdale. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  70. Spearfish
    Prawdopodobnie ogromna, niebezpieczna ryba występująca w pobliżu Gormu. Spotkanie z nią uważano za niebezpieczne albo przynajmniej ryzykowne dla człowieka uzbrojonego jedynie w nóż. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  71. Srebrna Podkowa
    Nazwa zajazdu w mieście Es. (TKACZKA PIEŚNI).
  72. Srebrne Płaszcze
    Klan Arvonu, ich tereny leżą na Zachodzie. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  73. Srebrny Sokół
    Artefakt związany z sokolnikami. Każdy sokolnik po osiągnięciu wieku męskiego wykonuje jeden wisiorek w kształcie sokoła ze srebra. Nie można go ukraść ani zabrać, tylko otrzymać w podarunku. Ten, kto go ma może prosić o pomoc każdego sokolnika. (MORSKA TWIERDZA).
  74. Stalowy Szpon
    Nazwa sokoła. Jego panem był Jonthal. Przeżył śmierć swego pana dzięki pragnieniu zemsty na zabójcy. Podróżuje wraz z Alonem. Ginie w Arvonie starając się zerwać czar Yachne mający odebrać moc Alonowi. (TKACZKA PIEŚNI).
  75. Stanwryk
    Mieszkaniec ziem na południe od Varu w czasach Zamknięcia Bram. Doświadczoiny myśliwy z doliny w pobliżu Świątyni Gunnory. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  76. Stara Rasa
    Jedna z ras ludzi zamieszkująca w Świecie Czarownic pierwotnie Escore, później Karsten i Estcarp. Niektórzy jej przedstawiciele posiadali Talent władania Mocą. Ucieczka z Escore nastąpiła w czasach Wojen Adeptów. Część Starej Rasy osiadła w Estcarpie wykształciła formalną organizację kobiet obdarzonych Mocą, nazwaną Czarownicami. Ze względu na przekonanie, że kobieta, która była z mężczyzną traci moc - Czarownice musiały pozostawać w celibacie. Stąd wywodzi się przekleństwo Starej Rasy - coraz niższy przyrost naturalny gdy rośnie Moc Czarownic. Stara Rasa osiadła w Karstenie pośród miejscowej ludności, nie wytworzyła się tam instytucji skupiająca Mądre Kobiety. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne książki).
  77. Stark
    Mieszkaniec Krainy Dolin High Hallack. Młynarz z Ithdale. Prawdopodobnie zabity w czasie najazdu na dolinę. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  78. Starsze Matki
    W społeczności sokolniczek kobiety, które przekroczyły pewien wiek i w związku z tym należny był im szacunek. Miały prawo decydowania w sprawach wioski. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  79. Stary Port
    Opisywany przez Kathteę jako ruiny miasta i portu leżącego u wybrzeży wschodniego morza Escore. Położony w pobliżu cytadeli Hilariona. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  80. Statek Płaskodenny
    Nazwa nie używana w tłumaczeniu. Rodzaj Sulkarskiego statku, budowny do przewożenia dużych ładunków lub prowadzenia długich podróży. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  81. Stig
    Jeden z osadników High Hallack, członek klanu Garna, przywódca rolników. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  82. Stoll
    Wódz plemienia Vupsallów, w którym przez pewien czas przebywała Kathtea, panujący przed Wielkim Poruszeniem, syn Kjola, trzeci z mężów Utty. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  83. Straszny Kieł
    Pies ze sfory Car Do Prawn, przywódca sfory w czasach młodości Kethana. (LAMPART).
  84. Straż Graniczna
    Rycerze Estcarpu strzegący ziem leżących przy granicach Karstenu i Alizonu. Wielu z nich rekrutowało się z uciekinierów z Karstenu po pogromach przedstawicieli Starej Rasy. Na początku dowodził nimi Koris z Gormu wraz z Simonem jako porucznik, jednak Koris został wezwany do Estcarpu i pozostawił Simona jako dowódcę wzrastających sił. Wtedy Simon stał się Kapitanem obrońców granic. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, i inne).
  85. Strażniczka
    Istota przebywająca w Varn od wielu pokoleń i strzegąca miasta przed niebezpieczeństwem. Przebywała w jednym z dwóch ogromnych jasnożółtych budynków najwyższego tarasu w mieście. W sali oświetlonej podobnym do księżyca blaskiem, w której niszach umieszczono najpiękniejsze szklane wyroby. Na tronie z zielononiebieskiego szkła o wysokim oparciu.
    Opisywana jako postać spowita we wstęgi zaznaczające tylko kontury ciała, z zasłoniętą głową i twarzą acz odkrytymi dłońmi. Na dłoniach splecionych na wysokości piersi trzymała kryształową kulę sześć razy większą od używanych przez Varnów.
    Varnowie mówili, iż była wygnańcem na tej ziemi, służyła Światłu, choć innemu niż to, które znali mieszkańcy Estcarpu.
    Podczas spotkania z Destree m'Regngnt prawdopodobnie przekazała jej część swojej mocy - głowa pochyliła się, ręce wciąż trzymające kulę opadły na kolana. kula zmatowiała. Jednak przy dotknięciu amuletu Gunnory należącego do Destree - odzyskała blask i do koloru niebieskiego dołączył złoty odcień. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  86. Strażnik Honoru Królowej
    Nzawa sztyletu noszonego przez królową w dawnej ojczyźnie sokolników. opisany w opowieści o królowej Theorze. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  87. Strażnik południowej Granicy
    Jedna z najwyższych rang, poza Kapitanem Gwardii i Marszałkiem, jaką można było zdobyć służąc w siłach zbrojnych Estcarpu. Ich obowiązkiem była ochrona południowych rubieży Estcarpu przed atakami Karstenu. Simon Tregarth był Strażnikiem południowej Granicy (ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  88. Strażnik Zmarłych
    Miejsce lub istota z Escore. Polana otoczona potrójnym kręgiem drzew z krótką trawą i głazem z zachodniej strony. Ziemia szybko pochł ania zmarłych. Rodzaj świątyni, w której składano zmarłych w samopodtrzymującym się systemie. Głaz, jeśli naruszono strefę świątyni ożywa - widać zamglone czarne oczy. Zabija, jeśli nie da się czegoś świątyni. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  89. Studnia zła
    Miejsce na Wielkim Pustkowiu, Na placu wyłożonym kamieniem o barwie igieł jodłowych znajduje się studnia ocembrowana takimi samymi kamieniami. Okolice porasta wysoka trawa, znajdują się też ruiny murów. Po przybyciu wędrowców ze studni wydobyły się na wpół żyjące na wpół martwe postaci ludzi i bestii. Wypływały w postaci cieni na zewnątrz studni coraz bardziej materialne. Utrzymywane wewnątrz muru otaczającego studnię. Studnia została zakorkowana przy pomocy Klątwy Unwina w dniu Ostatecznego Zniszczenia. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  90. Stymir, Koityi
    Sulkarczyk, dowódca Sulkarskiego statku Rozcinacz Fal. Wysoki, dobrze zbudowany, z szerokimi ramionami i jasnymi włosami. Młody, ale mający już pewne sukcesy na koncie. Zgadzał płynąć za kolderskim okrętem podwodnym na którym uwięziono Simona Tregartha i Loyse z Verlaine. (ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  91. Sul
    Hasło do walki wykrzykiwane przez sulkarskich wojowników rozpoczynających bitwę. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  92. Sulkar
    Żeglarski naród wprowadzony do Świata Czarownic przez bramę na północnych morzach. Ich własny świat miał stanowić schronienie dla rasy na tyle obcej, że Sulkarczycy próbowali ich zniszczyć. Jednak obcy byli zbyt potężni i prawie niszczyli Sulkarczyków. Adept ze Świata Czarownic otworzył bramę by mogła uciec mała flota sulkarskich statków. Sulkarczycy ustalili swą pozycję jako sławni kupcy Świata Czarownic, zyskując względy i reputację dzięki sprawiedliwości i dzielności niespotykanej u innych ludów. Jednak przyjaciół wybierali ostrożnie i weszli w układy z Sokolnikami, Starą Rasą z Estcarpu, oraz Mieszkańcami Krainy Dolin High Hallack. Niektórzy z sulkarczyków cofnęli się do etapu barbarzyństwa albo bliskiego dzikości, co było prawdopodobnie spowodowane oddaleniem od głównych enklaw. Najprawdopodobniej takie grupy łupiły wschodnie wybrzeża Escore. Sulcarczycy ostatecznie wybudowali miasto Sulcar na półwyspie zachodniego wybrzeża Estcarpu i stamtąd prowadzili handel na całym świecie. Gdy miasto Sulcar zniszczono, założono wiele nowych enklaw na innych ziemiach jednak najprawdopodobniej główna grupa pod przywództwem Annera Osberica osiedliła się w porcie Es. Sulkarczycy pomagali w poszukiwaniu bram i ich niszczeniu. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, PORT UMARŁYCH STATKÓW, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC/ZAMKNIĘCIE BRAM, inne książki).
  93. Sulkar, miasto
    Rozległe ufortyfikowane miasto leżące na półwyspie zachodniego wybrzeża Estcarpu, wybudowane w czasach słynnego dziadka Magnisa Osberica jako przystań na czas burzy i wojen dla Sulkarczyków i ich statków. Całe miasto Sulkar zostało wybudowane z kamienia i wykorzystywało naturalne walory obronne półwyspu wcinającego się w morze. Wzdłuż murów obronnych ustawiono gongi by ostrzegać statki przed zagrażającym niebezpieczeństwem podczas mgły. Sulcarkeep pełne było kramów kupieckich, a Magnis chwalił się że każdy paniczyk i pirat w Świecie Czarownic marzył o splądrowaniu miasta. Sulcarczycy zawsze trzymali straż w fortecy, jednak oprócz tego mieli przygotowany projektor mocy na wypadek konieczności zniszczenia miasta. Taki właśnie los spotkał Sulkar podczas wojny z Kolderem. Magnis Osberic zniszczył Sulkar podczas najazdu. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  94. Sulkarskie Wolne Towarzyszki
    Wymieniane przez Kyllana Tregartha jako kobiety dające "godzinę największej rozkoszy". (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  95. Sultanici
    Społeczność spoza bramy Świata Czarownic. Służą władcy o imieniu Sultan. Wszyscy ich mężczyźni to wojownicy. Chcą za pomocą prowizorycznej bramy otwierającej się na morze wysłać najpierw zwiad dla zdobycia przyczółka a następnie po uzyskaniu dobrych wiadomości sprowadzić resztę ludu. Sześćdziesięciotysięczna flota Sultanitów miała zaatakować port Morskiej Twierdzy jako leżący najbliżej bramy. Zajęli przyczółek na plaży doliny na krótko przed sztormem, prawdopodobnie wywołanym przez Hilariona. Podczas sztormu odcięto ich okręty z kotwic. Drogę do serca doliny zagrodzono murem. Tarlach z niewielką grupą Sokolników, mieszkańców Morskiej Twierdzy i okolicznych dolin powstrzymywali ich atak przez kilka tygodni, dopóki nie przybyli z Linni Sokolnicy i Sokolniczki pod wodzą Varnela. Wtedy zostali wybici do nogi. (PAKT SOKOLNIKÓW).
  96. Sussia
    Mieszkanka Krainy Dolin High Hallack, ostatnia ze swej linii rodowej. Jej ziemie rodowe położone były na wybrzeżu, stąd jako pierwsze zostały napadnięte przez Alizon. Sussia znalazła schronienie w opactwie Norstead, jednak pod koniec wojny wyzwolono jej ziemie rodowe, a pozostali przy życiu krewni zaręczyli ją by zapobiec wydaniu za jeźdźca zwierzołaka. Sussia zwierzyła się z tego się Gillan ponieważ zbliżał się już czas zapłaty jeźdźcom. (ROK JEDNOROŻCA).
  97. Sylvya
    Przyrodnia, po innej matce, siostra Malerona. Mieszkanka Car Re Dogan w górach między Arvonem i High Hallack za jego czasów. Była w jakiś sposób spokrewniona z Landislem, była z jego rasy, ludzi-ptaków i nazwana została ostatnią z jego rodu. Odkryła, że zgłębiając czary Maleron zszedł na Ścieżkę-z-Lewej-Strony. Gdy mu o tym powiedziała, rozpoczął za nią pogoń wraz z przywołanymi z innego świata psami gończymi, jeźdźcami i rumakami. Sylvya wezwała na pomoc Neave, a ta zmieniła ścigających iściganą w To-Co-Przemierza-Szczyty rozciągając czas tak, by pogoń ngdy się nie skończyła. Została uwolniona, gdy Nidu zerwała czar. Przyłączyła się do Kerovana i Joisan i pozostała w Kar Garudwyn. (GNIAZDO GRYFA).
  98. Sym
    Miasto w High Hallack, być może pod rządami Vescysa przed wojną z Alizonem. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  99. Syn Burzy
    Sokół Tarlacha - odzywa się w myśli sokolnika. (MORSKA TWIERDZA).
  100. Szara Strzała
    Koń biorący udział w wyścigu odbywającym się w Ustroniu Rylona. (TKACZKA PIEŚNI).
  101. Szare Wieże
    Zamek, siedziba Jeźdźców Zwierzołaków w Arvonie. (ROK JEDNOROŻCA).
  102. Szarzy Bracia
    Nazwa jaką określają się Wilkołaki. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  103. Szponiasta Stopa
    Sokół Weldyna, poprzednik Ostrego Szpona. (SOKOLA MAGIA).
  104. Szybkostopa
    Nazwa kotki, która przezsła przez bramę wraz z Kelsie. Przechodziła przez tę bramę przedtem ze Świata Czarownic. Na początki wspólnej drogi z Kelsie miała dwa kocięta. (BRAMA KOTA).
  105. Szymon Tregarth
    Patrz Tregarth Simon. (WYGNANKA).

Prawa do strony © 1997-2000 posiada Michael L. Martinez. Wszelkie prawa zastrzeżone. Publiczne udostępnianie i kopiowanie stron oraz ich części elektronicznie lub na inne sposoby bez wyraźnej zgody samego właściciela praw zabronione. Wyjątek stanowi standardowe keszowanie i indeksowanie stron w przeglądarce.


^ Góra Strony ^