- Kael
Sokolniczka z Nadrzecznej Wioski Sokolniczek przed Wielkim Poruszeniem. Matka Pelial.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Kain
Wódz plemienia Vupsallów, w którym przez pewien czas przebywała Kathtea, panujący przed Wielkim Poruszeniem, syn Jupy, szósty z mężów Utty.
(CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kaleb
Zwany Kalebem z Kuźni - kowal w Wark w Krainie Dolin przed wojną z Alizonem.
(CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kamienny las
Miejsce w Escore leżące na płaskowyżu, do którego prowadziła wąska ścieżka pod górę pośród skał. Stanowił on zbiór kamiennych kolumn przypominających pnie drzew. Chronił on miejsce Mocy związanej z powietrzem. Przechodzący przez niego gubili kierunek trafiając zawsze do tego samego miejsca.
(CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kamienny Ogród
Miejsce w Escore, w którym zamieszkiwała Loskeeta. Kotlina z jednej strony ograniczona czarną kamienną ścianą z czerwonymi żyłkami z trzech pozostałych otoczona murem z niewielkich kamieni, odcinająca się wyraźnie od krainy o bujnej mięsistej roślinności. Różniła się też pod względem klimatycznym od otaczających obszarów - nie padał tam deszcz. Cała kotlina pokryta była twardym piachem o niebieskawym odcieniu, tkwiły w nim bezładnie rozrzucone poszarpane głazy otoczone skomplikowanymi wzorami z linii
(CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kamień z Konnardu
Kamień o dużej mocy uzdrawiającej znajdujący się w dalekich od Lormtu Górach. Jego odłamek uzdrowił Elgareth, później odniesiony przez Nolar połączył się z macierzystą skałą.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Kamphur
Imię z przeszłości Tugnessa, na wpół zapomniana sprawa jeszcze z dawnej ojczyzny wywołująca żywe emocje pośród osadników High Hallack.
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Kantha Dwa Razy Urodzona
Jakaś osobistość, historyczna lub wyobrażona, od której imienia nazywano jedno od Opactw Płomienia. Tradycja mogła zostać równie dobrze przyniesiona do Krainy Dolin z oryginalnego świata jej mieszkańców. Dama Wirtha powiedziała, że znała Starą Wiedzę.
(CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kanthy Dwa Razy Urodzonej, dom
Opactwo Płomienia w High Hallack, napadnięte przez Alizon podczas wojny. Dama Wirtha (patrz Ulrica) pochodziła z tego opactwa. Różniło się tym od innych opactw, że jego Damy były otwarte na mądrość i tradycje High Hallack.
(CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kar Garudwyn
Twierdza położona w górach pomiędzy Arvonem i High Hallack. W Dawnej Mowie jej nazwa oznacza "Wysoki Zamek Gryfa".
Zbudowana prawdopodobnie przez Landisla i stanowiąca jego Cytadelę.
Chroniona przez potężne czary zamykające dostęp nie należącym do rodu Adepta.
Położona była na szczycie bliźniaczym do Car Re Dogan, oba zamki łączyła ścieżka.
Leży trzy dni jazdy od Reeth.
Ostatecznie stała się domem dla Kerovana, Joisan i ich dzieci, a także miejsce, w którym osiadło wraz z nimi koczownicze plemię Kiogów.
(GNIAZDO GRYFA).
- Karamont
Dziecko Yelen, mieszkaniec Cedrowego szczytu w Estcarpie, którą opuścił jako dziecko i zameszkał wraz z matką i rodzeństwem w Nadrzecznej Wiosce Sokolniczek w roku Wielkiego Poruszenia.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Kardis
Mieszkaniec Arvonu, pan zamkiu Car Do Prawn przed wygnaniem Jeźdźców Zwierzołaków z Arvonu, brat pani Eldris. Dobrowolnie zrzekł się praw do zamku na rzecz siostry i jej syna Herrela. Zginął w bitwie pod Thos.
(LAMPART).
- Karlinkar
Jeden z władców Escore w czasach Tolara. Miał za soba siły przyszłości.
(BRAMA KOTA).
- Karlis
Kiogańcka dziewczyna (młodsza od Eydryth) opiekująca się Jervonem podczas, gdy Eydryth poszukiwała leku dla ojca.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Karn
Karsteńczyk, przedstawiciel Starej Rasy. Dołaczył do obrońców granic pod Simonem Tregarthem po ucieczce z Karstenu i udowodnił że jest jednym z najlepszych zwiadowców.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Kars, miasto
Główne miasto i stolica Karstenu, leżące nad rzeką Kars. Miało port, z którego wypływały statki w górę rzeki.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Kars, rzeka
Wielka rzeka płynąca przez Karsten na zachód ku morzu.
Stanowiła największy szlak handlowy, przynajmniej pomiędzy morzem i miastem Kars.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Karsten
Kraj leżący na południe od Estcarpu, ze stolicą w mieście Kars. Wróg Estcarpu, pozostający pod wpływami Kolderu, sprzedawał Kolderowi własnych ludzi jako niewolników. W czasie przybycia Simona Tregartha do Świata Czarownic władał nim samozwańczy Książę Yvian. Część jego dworu dostała się pod wpływ talizmanów Kolderu, co spowodowało przewrót pałacowy. Po jego śmierci kraj popadł w chaos, z którego wyszedł po latach pod wodzą Pagara. Armia stworzona przez tego ostatniego, próbując najechać na Estcarp została zniszczona przez Wielkie Poruszenie gór na granicy Karstenu i Estcarpu. Przez kolejnych trzydzieści lat wielmoże walczyli o władzę, w kraju zapanowało bezprawie, na północy i wschodzie Karsten wyludnił się, ludzie pozostali na zachodzie i południu, gdzie przypływały sulkarskie statki.
(ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, tomy WIELKIEGO PORUSZENIA).
- Karthen
Imię używane w przekleństwach i przysięgach w kontekście jego prawicy. Zwany Pięknym.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Karty do wróżenia
Posłużyła się nimi Heroise, by określić przyszłość Kethana. Nie pochodzą zArvonu ani nawet ze Świata Czarownic, jakiś Adept sprowadził je zza bramy. Niewielu wie, jak je czytać. Znaki na Kartach jak w Tarocie.
(LAMPART).
- Kasarian
Mieszkaniec Alizonu. Pochodził z linii Kervonela, syn Oraliana, młodszego brata Voloriana. Nazywany Kasarianem z Kervonelu. Przywódca Sfory po wycofaniu się Voloriana z życia publicznego, zabójstwie ojca i śmierci braci w wojnie z Alizonem.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kastryn
Miasto lub miasteczko leżące po drodze z Es do Lormtu
(TKACZKA PIEŚNI).
- Kathal
Miasto, zamek Eldora w Varr.
(KLĄTWA ZARSTHORA).
- Kathreen
Zjawa z okolic Lormtu.
Żyła w czasach, gdy niedawno ruszono z posad góry a twierdza Lormt była nowa.
Starsza siostra Adeeli. Opisywana jako duża, mądra i ładna.
(PAKT SOKOLNIKÓW).
- Kathtea z domu Tregartha
Trzecia z trojaczków Simona Tregartha i czarownicy Jaelithe. W trakcie narodzin matka przeznaczyła jej los czarownicy. W wieku dwunastu lat w okolicy Estfordu uwalnia wraz z rodzeństwem Czarownicę z niewoli Karsteńczyków, czym wzbudza zainteresowanie Czarownic. Porwana z Estfrdu przez Czarownicę, gdy pani Loyse pojechała doglądać ciężko rannego męża. Dzięki pomocy braci udało jej się uciec z Przybytku Mądrości zaraz po Wielkim Poruszeniu. Docierają do Escore, gdzie nierozważne rzucenie przez nią czaru burzy równowagę sił Światła i Ciemności. Przebywając w Dolinie Zielonych Przestworzy ulega urokowi Dinzila ze wzgórz i zostaje uprowadzona do Ciemnej Wieży, gdzie omamiona czarami i półprawdami ulega wpływom Ciemności. Straciła zdolności magiczne rażona mocą przywołaną przez Kyllana w obronie Doliny Zielonych Przestworzy przed atakiem Ciemności. W poszukiwaniu utraconych Mocy dotarła wraz ze szczepem Vupsallów na wschodnie wybrzeże Escore do Cytadeli Hilariona, a następnie do innego świata, gdzie odnalazła rodziców i uwięzionego starożytnego Adepta Hilariona. Uwolniła go i wszyscy czworo powrócili przez bramę Hilariona do Świata Czarownic. Związała się z Hilarionem przez małżeństwo i wspólnie zwalczali zło w Escore.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne książki).
- Kaysar
Imię często występujące w Krainie Dolin. Przybrane przez Kasariana na czas podróży do Krainy Dolin by zwrócić klejnot Elsenarowi.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kąsające chmury
Określenie z Krainy dolin. Małe dokuczliwe owady występujące zarówno w High Hallack jak i Estcarpie. Roją się się w zacienionych miejscach.
(MORSKA TWIERDZA).
- Keffin Du
Prawdopodobnie miejsce lub warsztat w Varnie, z którego pochodzą Zwierciadła pilnujące murów miasta.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW).
- Kelsie
Patrz Mc Blair Kelsie.
(BRAMA KOTA).
- Kemis
Sokolniczka z pokolenia sprzed Wielkim Poruszeniem. Matka Ofelis.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Kemoc Tregarth
Drugi z trojaczków Simona Tregartha i czarownicy Jaelithe. W trakcie narodzin matka przeznaczyła mu los mędrca. W wieku dwunastu lat w okolicy Estfordu uwalnia wraz z rodzeństwem Czarownicę z niewoli Karsteńczyków, czym wzbudza zainteresowanie Czarownic Kathteą. W wieku 17 lat zostaje wraz z bratem Strażnikiem Granicznym. W zasadzce z Karsteńczyków zostaje ranny, ma okaleczoną prawą dłoń i prawe ramię. Na kilka miesięcy trafia do Lormtu, gdzie studiuje zapiski dotyczące wschodu i zamierzchłej przeszłości Starej Rasy. Tuż po Wielkim Poruszeniu uwalnia wraz z bratem siostrę z Przybytku Mądrości i cała trójka ucieka do Escore.
Gdy Kathtea dostaje się w moc Dinzila, wyrusza jej na ratunek, poznając w trakcie wyprawy swą przyszłą żonę - krogankę Orsyę. Studiowane zapiski dostarczają mu nazw i słów do przywołania w czasie bitew ogromnych mocy, prawdopodobnie Wielkich Adeptów spoza tego świata.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne książki).
- Keplian
Rasa inteligentna posiadająca postać wierzchowców bardzo zbliżoną do koni. Opisywane jako duże, o smukłych nogach i wygiętej w łuk szyi, karym włosie świecącym niby wypolerowany brzeszczot.grzywą i ogonem rozwianym przez wiatr. Czarwony poblask oczu wskazuje na ich związek z Ciemnością, zas niebieski na przynależność do Światła.
Stworzone przez adepta w Escore by być istotami światła, jednak zmienione tak, że stały się istotami cienia, a nawet mroku. Samce bardziej agresywne i uległe wpływom Ciemności.
Agresywność samców rozciąga się na źrebięta keplianic, zabijają by zachowało się tylko ich potomstwo. Dlatego rasa była nieliczna.
Ich głównym miejscem występowania jest Escore, choć został również zidentyfikowany przez Kerovana jako wierzchowiec szamanki Nidu w Arvonie.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, GNIAZDO GRYFA, KLUCZ KEPLIANÓW).
- Keplianów, Dolina
Niedostępne miejsce w Escore, posiadające wejście zabezpieczone runami światła przez wąwóz, w którym płynął strumień. Miejsce zamieszkania pary Adeptów Światła, którzy przyjaźnili się z Keplianami. Po zduszeniu ich mocy przez Adepta Ciemnej Wieży część doliny wypełniała mgła. Wewnątrz niej znajdował się podobny do greckiej świątyni budynek z kamienia o kolorze miodu opleciony winoroślą, w którym spoczywały ciała Adeptów.
W innej części znajdował się piętrowy dom z ukrytymi piwncami, do których można było dostać się przez piętro. W piwnicach wiele schowków z ubraniami i bronią z quanstali.
W około trzydzieści lat po Wielkim Poruszeniu trafiła tam Eleeri, by przejąć dziedzictwo.
Para Adeptów odeszła przekazując Eleeri dolinę.
Zamieszkała tam z mężem Romarem i Keplianami służącymi Światłu.
(KLUCZ KEPLIANÓW).
- Keris
Syn Kyllana i Dahaun, wychowany w Dolinie Zielonych Przestworzy w Escore. Pozbawiony zdolności magicznych, ma talent do władania bronią, najlepszy we władaniu mieczem i pistoletem strzałkowym.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kerliny
Ptaki morskie, mówiono, że ląd był dla nich tylko po to, by złożyć i wysiedzieć jaja, że śpią na falach z dala od lądu.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW).
- Kernon
Mieszkaniec Estcarpu. Gwardzista z Es kilka lat po Wielkim Poruszeniu. Szczupły, szybki, dużo jadł. Miał wyruszyć do Alizonu by uratować uprowadzoną grupę dziewczynek obdarzonych Talentem, jednak w przeddzień zatruł sie nieświeżym jedzeniem.
(SOKOLA MAGIA).
- Kerovan
Mieszkaniec Krainy Dolin High Hallack, wojownik z domu, z którego pochodzi Ulm i jego potomkowie. Był imiennikiem Kerovana, syna Ulrica.
(KRYSZTAŁOWY GRYF).
- Kerovan
Mieszkaniec Krainy Dolin High Hallack i Arvonu, ostatni prawy lord na Ulmsdale z domu Ulma. Połączyło się w nim przekleństwo z linii obu rodziców, dlatego miast stóp miał kopyta i oczy koloru bursztynu. Kerovan poślubił przez topór wojenny Joisan z Ithkryptu zanim wybuchła wojna z Alizonem. Nauczany przez mistrza walk, Jago, wychowywany przez leśniczego, zaprzyjaźnił zię z Riwalem, podróżnikiem związanym z głównym leśniczym Ulrica, który często brał Kerovana na wyprawy na Wielkie Pustkowie. Kerovan brał udział w wojnie przez kilka lat, zyskując uznanie w oczach lorda Imgry. Kiedy Ulric umarł, Kerovan powrócił do Ulmsdale, jednak został pozbawiony władzy i usunięty przez Tephanę, Hlymera, i ich krewnego Rogeara Paltendale. Kerovan wyruszył wtedy na ratunek Joisan, udając z początku, że jest jednym z Prastarych. Ostatecznie zyskał jej miłość i ujawnił jej swą prawdziwą tożsamość. Wyruszyli do Arvonu, gdzie spotkali Elys i Jervona, ożywili Landisla i walczyli u boku Ibycusa przeciw ciemności.
Wędrują z Joisan kilka lat po Arvonie, trafiaja do ludu Kiogów. Odnajdują Kar Garudwyn, gdzie Kerovan przejmuje dziedzictwo Landisla.
W Zamku Gryfa pozostaje z żoną, Jervonem i Elys oraz Kiogami, tu rodzi im się córka Hyana i syn Firdun.
(KRYSZTAŁOWY GRYF, GNIAZDO GRYFA, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC / ZAMKNIĘCIE BRAM).
- Kervonel
Alizończyk, syn Elsenara i Kylainy protoplasta linii. Urodził się już po uwięzieniu Elsenara w bramie pomiędzy Arvonem i Lormtem.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kervonel, zamek
Zamek znajdujący się w mieście Alizon, należący do linii Kervonela - zamek sfory w stolicy. W jego podziemiach znajdowała się Brama wiodąca do Lormtu.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kervonela, linia
Ród baronów w Alizonie pochodzący od Kervonela - potomka Elsenara i Kylainy. Należał do niej Kasarian.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kester
Uczony z Lormtu, przed Wielkim Poruszeniem opiekował się zwojami dotyczącymi magii i historii. Miesiąc przed Wielkim Poruzeniem upadł uszkadzając sobie biodro, przez co został wyłączony z aktywnego życia społeczności uczonych na co najmniej miesiąc.
(WYGNANKA).
- Kethan
Syn Herrela i Gillan, urodzony w Miesiącu Śnieżnego Ptaka po Roku Rudego Dzika. Zamieniony tuż po porodzie z Aylinn, córką Heroise. Jako posiadający domieszkę krwi Jeźdźców Zwierzołaków miał zdolnośc zmieniania się w Lamparta.
Wychowywany jako syn pani Heroise. Zaręczony w dziecińctwie z Thaney - córką brata Heroise. Do sześciu lat mieszkał w Wieży Dam, gdzie Ursilla uczyła go runów ze swoich pergaminów. Później przeniósł się do Wieży Młodzieńców, mieszkała w niej na drugim piętrze.
Na rok Wilkołaka planowany był jego ślub z Thaney, jednak ze względu na niepomyślne wróżby został przesunięty na Rok Rogatego Kota. W ostateczności nie doszedł do skutku gdy Maughus, pani Eldris i Thaney dowiedzieli się, iż nie jest synem Heroise. Zrzeka się dziedzictwa Car Re Dogan i dołącza do Herrela, Gillan i Aylinn.
Miał płowe włosy.
[ciąg dalszy w /ZAMKNIĘCIE BRAM]
(LAMPART, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Khathera, rogi
Wymieniane w przekleństwach lub przysięgach, pośród Alizończyków. Jest to być może odniesienie do demona, rzeczywistego albo mitycznego.
(ROK JEDNOROŻCA).
- Kildas
Mieszkanka Krainy Dolin High Hallack, siostra Gralya. Wysłana jako jedna z panien młodych dla Jeźdźców Zwierzołaków. Pojęła za męża Harla.
(ROK JEDNOROŻCA).
- Kioga, lud
Plemię koczowników Arvonu, spotkane przez Kerovana i Joisan w drodze do Bezpiecznej Stanicy.
Do świata czarownic dostali się przez bramę utworzoną czarami szamanki Nidu.
Krążyła pośród nich opowieść o tym, że kiedyś musieli uciekać zabierając ze sobą tylko to, co konie zdołały unieść, a wędrówka skończy się wtedy, gdy gwiazdozbiór Klaczy i źrebiąt dotknie ziemi.
Ostatecznie osiedli w Bezpiecznej Stanicy wraz z Joisan i Kerovanem.
(GNIAZDO GRYFA).
- Kiren
Przedstwaiciel Starej Rasy, potomek emigrantów z Estcarpu do Escore. Syn Jerrany'ego i Mayrin.
(KLUCZ KEPLIANÓW).
- Kjol
Wódz plemienia Vupsallów, w którym przez pewien czas przebywała Kathtea, panujący przed Wielkim Poruszeniem, syn Uppona, drugi z mężów Utty.
(CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
- Klan Czerwonych Płaszczy
Jeden z czterech kalnów Arvonu. Należała do niego rodzina z Car Do Prawn.
(ROK JEDNOROŻCZ, LAMPART).
- Klan Damy Lisicy
Ród Sokolniczek, który wywodzi się jeszcze z ojczyzny Sokolników.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Klan Damy Wilczycy
Ród Sokolniczek, który wywodzi się jeszcze z ojczyzny Sokolników.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Klan Srebrnych Płaszczy
Jeden z czterech kalnów Arvonu. Zawsze utrzymywał sojusz z Głosami z Gór. Jego członkowie bronili Sokolego Szpona przez sześć i pół roku przed wygnaniem z Krainy Dolin. Połowa z ich ludzi należy do Najstarszej z Ras.
(LAMPART).
- Klany Arvonu
Rycerstwo Arvonu podzielone było na cztery Klany : Czerwonych, Zielonych, Złotych i Srebrnych Płaszczy. Dziedziczenie odbywało się w nich przez syna siostry wodza, a jeśli takiego nie ma to przez syna wodza.
(ROK JEDNOROŻCA, TKACZKA PIEŚNI).
- Klareth
Handlarz przemierzający między innymi ziemie Kiogów, przyniósł im wiadomość o końcu wojny High Hallack i Alizonu.
(GNIAZDO GRYFA).
- Klejnot czarownicy
Przedmiot w formie owalnego zamglonego kryształu znajdujący się w posiadaniu każdej z czarownic Estcarpu. Nie wiadomo w jaki sposób jest tworzony ani też kto i kiedy wykonał go po raz pierwszy. Rada Czarownic posiadała informacje, że klejnoty zostały w pradawnych czasach wyniesione z Escore, gdzie miało znajdować się źródło ich mocy. Dawany czarownicy w czasie szkolenia w Przybytku Mądrości. Zamocowany na łańcuszku by służył za wisiorek na szyi lub bransoleta. Czarownice uważały, że jest niezbędnym składnikiem ich magii, jednak Jaelithe gdy stała się żoną Simona Tregartha nie tracąc Talentu odkryła, że jego zadaniem jest koncentracja woli bądź Mocy Czarownicy dla rzucenia czaru. Dawał on również czarownicom możliwość zaczerpnięcia ze wspólnego źródła Mocy. Istniały również kule wykonane z tego samego materiału co klejnoty czarownic - używane do sprawdzenia prawdomówności lub odczytywania myśli osób nie posiadających Talentu.
(ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, inne książki).
- Klejnot Prawdy
Kamień sprowasdzony z Lormtu do cytadeli Es na wielkie zgromadzenie bojowników światła mające radzić nad sposobem zamknięcia bram.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Klifów, Dolina
Dolina leżąca w pobliżu Doliny Morskiej Twierdzy. Dała 12 ludzi do pomocy przy obronie przed Sultanitami.
(PAKT SOKOLNIKÓW).
- Klingheld
Prawdopodobnie nazwa dawnej prowincji Escore, wspominana jako stająca po stronie Światła podczas Ostatniej Bitwy o Escore.
(CZARODZIEJSKIE MIECZE).
- Klucz Starszeństwa
Przedmiot przekazywany z pokolenia na pokolenie w linii Kervonala. Przechowywany przez pokolenia w skarbcu w najwyższej wieży zamku Kervonel. Przynależał zawsze do najstarszej małżonki w rdzie po urodzeniu pierwszego chłopca. Wykonany ze stopu miedzi i srebra.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kofi
Imię Mefraya, przyjaciela Orsyi, lubiącego jak ona odkrywanie nieznanego.
(CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kolderczycy
Najeźdźcy Świata Czarownic przybyli spoza bramy. Zaawansowani technicznie. Posługują się maszynami połączonymi bezpośrednio z mózgiem by kontrolować mechanizmy złożone mechanizmy twierdz, łodzi podwodnych, armii żywych trupów. Używają machin latających. Naginają umysły ludzi, by pracowały na nich. Wyjątkiem jest Stara Rasa, której przedstawiciele umierają nim nagną się woli Kolderu.
Przybyli doŚwiata Czarownic w Niewielkiej Ilości przez bramę znajdującą się na odległej wyspie, na której zbudowali swoją bazę.
Wyspę otoczyli barierą zmutowanych sargasów.
Wezwani przez przez jedną ze stron w walkach rodoych na Gorm, uczynili stolicę wyspy - Sippar miastem wymarłym a w cytadeli zamku urządzili swoją placówkę.
W Karstenie sprawowali rządy za pomocą klejnotów Kolderu podporządkowującą częściowo wolę ludzi je noszących ich mocy.
Zbudowali na wybrzeżach Estcarpu twierdzę Yle. Wyparci z Sipparu przez Czarownice i Simona Tregartha, wycofali się do Yle.
Pomagali Alizończykom w ataku na Krainę Dolin.
Wyprawa Simona Tregartha z żoną do bazy Kolderu spowodowała zniszczenie bramy i bazy kolderczyków.
Ostatnich Kolderczyków spotykamy w mieście Alizon na dworze Mallandora około sześciu lat po Wielkim Poruszeniu, gdy próbują nagiąć do swojej woli Starą Rasę.
Zabici przez Yaretha.
(ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, SOKOLA MAGIA, inne książki).
- Kolebka
Podwodny głaz blokujący wejście do jedynej zatoki doliny Kruczego Pola. Wyłania się z wody podczas najsilniejszych przypływów. Posiadał dwa wysokie zakończenia : Wezgłowie i Nogi - leżące zwykle kilka stóp pod poziomem morza.
W dawnych czasach, przed kolonizacją High Hallack na skale nad zatoką, gdzie teraz jest Kolebka pewien Adept wzniósł wieżę. Otwierał tam bramy do innych światów, używał złych mocy. Udał mu się skontaktować z Władcą Ciemności. Wtedy wieża zniknęła w ogniu i wichrze.
Brama do Władcy Ciemności została zamknięta i na zawsze zapieczętowana przez kobiety dawnego ludu, które musiały pozostać za nią.
Brama, w której zniknął zamek miała zostać zamknięta przez mężczyzn, ale nie zdołali tego w pełni dokonać będąc osłabieni poprzednimi walkami. Pozostał pies władcy Ciemności w nie do końca zamkniętej bramie.
Uwolnił się podczas walki Sokolników z piratami. Ostatecznie pokonany przez druga Unę a brama zamknięta.
(MORSKA TWIERDZA).
- Konnardu Skała
Potżny głaz o stożkowym kształcie wysoki na siedem, a szeroki u podstawy na pięć stóp, kremowego koloru z ciemnozielonymi żyłkami układającymi się w skomplikowany wzór z wtopionymi tu i ówdzie odrobinami krystalicznej substancji.
Umiejscowiony na południowy wschód od Lormtu.
Posiadający właściwości uzdrawiające, zyskujący pełną moc gdy pada na niego światło słońca. W czasach przed poryszeniem, gdy zostały wyniesione góry rozdzielające Estcarp i Escore, zostały wokół niego wyudoawne mury, prawdopodobnie sanktuarium. Jego moc próbował wykorzystać we własnych celach ciemny adept Tull. Skała została zasypana w czasie pierwszego poruszenia. Wejście odsłoniło się w czasie Wielkiego Poruszenia uwalniając również Tulla.
Jej odłamek został umieszczony razem z opisem w okutej metalem drewnianej skrzyni wraz z innymi minerałami, która pozostawała w Lormcie do czasu Wielkiego Poruszenia, kiedy to został odnaleziony przez Nolar. Został przez nią później odwieziony z powrotem do Konnardu, gdzie połączył się z macierzystą skałą.
Po pokonaniu Tulla w sanktuarium zamieszkała Elgaret by strzec głazu przed użyciem w złej sprawie i próbować poznać i przywrócić jego uzdrawiające moce.
(WYGNANKA, TKACZKA PIEŚNI).
- Kordiał z białych jerzyn
Słaby trunek pity przez alizońskich baronów dobrze gasi pragnienie.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Koris
Człowiek z Gormu. Dowódca straży, marszałek i Seneszal Estcarpu. Syn Hildera z toranką, Koris nie został dopuszczony do odziedziczenia po ojcu stanowiska przez swą macochę Ornę. Zamiast tego, z trudem wydostał się żywy z Gormu kiedy Kolder przybywł by zagarnąć jego ziemie. Koris znalazł swe miejsce w Estcarpie, zostając jednym z Gwardzistów i w krótkim czasie zostając ich Kapitanem. Zaprzyjaźnił się z Simonem Tregarthem i zabrał go z sobą w podróż do Sulcarkeep by pomóc bronić fortecy przed Kolderem. Po zniszczeniu Sulcarkeep, Koris i jego ludzie odpłynęli stamtąd statkiem wraz z Simon i Jaelithe, ale jednak statek pośród rozszalałej burzy burzy zniosło daleko na południe ku wybrzeżom Verlaine w Karstenie. Tam Koris odnalazł i poprosił o topór Volta, największą broń i talizman. Spotkał też Loyse, córkę Fulka, lorda Verlaine. Loyse dołączyła do Korisa, Simona, i Jaelithe, brała udział w ich podróżach i ostatecznie wyszła za mąż za Korisa. Mieli syna Simonda. Gdy Simon i Jaelithe zniknęli z Estcarpu, Koris i Loyse opiekowali się ich dziećmi, zapobiegając zabraniu Kaththei przez Czarownice do Przybytku Mądrości. Jednakże Koris został kiedyś ranny i czarownice schwytały Kaththeę gdy Loyse pojechała do męża. Rany Korisa po pewnym czasie zagoiły się, lecz nie mógł już później władać Toporem Volta. Pośród mieszkańców Estcarpu chodziły słuchy o specjalnej podróży do Verlaine by odnieść topór do grobowca Volta. Koris wrócił później do Estcarpu, objął ponownie przywództwo Gwardzistów, i ostatecznie przywrócił porządek w Estcarpie po tym, gdy Czarownice zostały zdziesiątkowane przez wywołanie Wielkiego Poruszenia. Koris stał wtedy faktycznym władcą Estcarpu, pomagając ustanawiać stosunki z Escore, Alizonem, High Hallack, i Arvonu. Koris przewodniczył wielkiej radzie która zdecydowała o zniszczeniu wszystkich bram i doglądał postępu wielu misji, jakie wyruszyły z miasta Es.
(ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC / ZAMKNIĘCIE BRAM).
- Kormoran
Statek spacerowy panów Morskiej Twierdzy. większy od łodzi rybackiej, posiadał wygodne siedzenia i baldachim. Został staranowany przez statek piratów z Kruczego pola podczas wyprawy mającej na celu sprawdzenie, co stało się z Gwiazdą Dionu. Zatonął wraz z załogą.
(MORSKA TWIERDZA).
- Kowal Pieśni
Wędrowny bard komponujący i śpiewający pieśni. Z reguły wędruje od zajazdu do zajazdu i śpiewając pieśni zarabia na jedzenie i kąt do spania.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Kółka modlitewne
Obiekt używany przez Damy Płomienia w High Hallack.
(KRYSZTAŁOWY GRYF).
- Konnard
Miejsce leżące w odległych od Lormtu górach znane z uzdrawiającego kamienia.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Krakoth
Przedstawiciel gatunku Gormvinów. Kiedyś kronikarz doliny Grimmer. Od wielu lat (nie wiadomo jak długiego czasu, w grę wchodzą tysiące lat) przebywa w Schronieniu, by móc poznać historię innych ludów. Obudzony przez urządzenia jaskini, by poznać Aronę i poznać historię jej ludu. Opisywany jako istota niska, przysadzista, z szarą gruzełkowatą skórą, odziana jedynie w coś w rodzaju uprzęży.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Krąg niebieskich menchirów
Enklawa bezpieczeństwa dla sług Światła w Escore. Kamienie tworzące krąg były niebieskawej barwy i roztaczały niebieski blask nocą. Istniało w Escore wiele takich miejsc.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne).
- Krążki do gry
Podobne do monet przedmioty ze świecącymi znakami używane do uprawiania hazardu w Karstenie. Znak najbardziej oddalony od gracza określał wylosowaną wartość. Gdy jeden z graczy ustalił już wartość krążki przechodziły do kolejnego gracza. Najwyższa wartość wygrywała. Fulk i Hunold użyli krążków by określić, kto odbierze cnotę Jaelithe.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Krispin
Sokolnik z czasów Zamknięcia Bram. Przebywał w Lormcie wraz z grupą kreślącą mapy odległych ziem.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kroganowie
Wodna rasa inteligentna zamieszkująca Escore. Powstali w wyniku wczesnych eksperymentów Wielkich Adeptów z ludzkich ochotników. Próbowali pozostać neutralni w walce Światła z Ciemnością. Podczas wojen wycofywali się w głebiny. By pozostać w neutralności są gotowi na ustępstwa wobec sił Ciemności takie jak wydanie przedstawicieli wrogiego im obozu.
Kształtem przypominali ludzi, nogi zakończone mieli klinowatymi stopami o połączonych błoną palcach; ramiona i ręce podobne do ludzkich, pokryte bladą i połyskliwą skórą. twarz wyglądała jak ludzka, z włosami przylegającymi do skóry; skrzela stanowiły okrągłe płaty na obu stronach szyi. Oczy mieli bez białek, zieleń wypełniała przestrzeń między powiekami. Ubranie mężczyzn stanowiły spódniczki z łuskowatego materiału, pasy, do których przyczepione były muszle pełniące rolę sakiewek. Broń stanowiły laski zielone i bogato rzeźbione u góry a czarne i ostro zakończone u dołu.
Ubiór kobiecy stanowiły suknie, żółte lub różowe, z delikatniejszego materiału spięte ozdobnymi klamrami z muszli, przepasane ozdobnymi paskami. we włosy wplecione sznury muszelek lub trzciny z kwiatami.
(CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne książki).
- Kroniki Lormtu
Praca pisana przez Duratana.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW).
- Krucze Pole
Dolina sąsiadująca z Doliną Morskiej Twierdzy. Dolina otoczona dzikimi górami, posiadająca więcej ziem uprawnych niz Dolina Morskiej Twierdzy i zancznie węższe wybrzeże. Jej wybrzeże posiadało jedną wąską zatoczkę z dpbrym dostępem z doliny blokowaną przez zdradliwy podwodny głaz o nazwie Kolebka.
(MORSKA TWIERDZA).
- Kruczego Źródła, Wąwóz
Wąski przesmyk łączący północne ziemie High Hallack z Wielkim Pustkowiem.
(ROK JEDNOROŻCA).
- Krwawa brama
Brama należąca całkowicie do CiemnoŚci. Otwarta w porcie na południu Zaginionego Miasta przez istoty z innego świata. Do otwarcia wymaga przelania krwi wielu istot rozumnych po obu stronach bramy. Twórcy bramy zabili zwabione wilkołaki i Sarnowie. Głównym magiem otwierającym bramę był Arscro.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Krwiste wino
Mocne ciemnoczerwone wino produkowane przez Alizończyków i prawie nieznane poza granicami Alizonu.Nie wolno wywozić go z Alizonu. Moga go pić tylko baronowie. Cierpki ale przyjemny bukiet, słodki zarazem i słony.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kryphon
Imię pochodzące z tradycji osadników High Hallacku - jeszcze z Hallacku, lub też Starej Rasy High Hallack. Zginął od Zaklętej Strzałki - synonim straszliwej śmierci.
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Krzykacze
małe zwierzęta ryjące nory. Sprowadzone przez Alizów do Świata Czarownic z ich świata. Hodowane przez Alizończyków by zabijać masowo podczas uroczystośni religijnych.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Księżycowy Promyk
Szczenię z hodowli Kasariana na zamku Kerwonel. Nazwany tak z powodu odcienia sierści. Jedno z nielicznych szczeniąt, któremu nadano imię.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kula z rozpostartymi skrzydłami
Jeden z runów mocy, emblemat Landisla.
(GRYF W CHWALE).
- Kuniggod
Mieszkanka Krainy Dolin High Hallack. Niania Brixii. Gdy matka Brixii umarła, Kuniggod prowadziła dom lorda Morrachdale, i rządziła doliną po jego śmierci. Była chora na głębokie dreszcze kiedy Alizończycy zaatakowali Moorachdale, jednak ona i Briksja uciekły z fortu Torgusz zanim go zniszczono. Kuniggod była prawdopodobnie Mądrą Kobietą, znającej pewne miejsca Prastarych wewnątrz albo w pobliżu Moorachdale. Umarła wkrótce po umieszczeniu Briksji w bezpiecznym miejscu.
(KLĄTWA ZARSTHORA).
- Kuntif
Sługa Ciemności z High Hallack Ciemna strona Kurnusa.
od pasa w dół porośnięty sierścią, nogi zakończone kopytami jak u byka. Równiwielkie jak u byka przyrodzenie stanowiło dla niego powód dumy. Od pasa w górę sierść rzedła, choc rosła gęściej na piersiach, barkach i górnych częściach ramion. Głowa i twarz podobna do Kurnusa, choć emanowało z niej zło.
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Kurnous
Rogaty Pan.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Kurnus
Imię Adepta Światła z High Hallack, związanego z trójcą księżyową Dians-Gunnora-Raidhan jako kolejno ojciec, mąż i syn. Wedle wierzeń miał dzierżyć władzę tylko przez jedną porę roku, potem jego ciało i krew miały użyźnić ziemię, gdy złożony zostaje w ofierze Wielkiej Pani. Być może chodzi tu o kolejnych mężczyzn zwanych Łowcami, oddających się we władzę Kurnusa.
Opisywany jako mężczyzna o skośnych oczach, wąskim podbródku, kręconych włosach w koronie z jelenich rogów, wysoki jak Garn, z kolczuga z zielonych, brązowych i niebieskich płomyków. Z jego twarzy emanowała sprawiedliwość wielkiego pana chroniącego swych wasali i nie wahającego się ukarać nieprawych.
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Kwadratowy Zamek
Starożytna siedziba panów Doliny Morskiej Twierdzy w High Hallack. Znajduje sie w głębi lądu i w czasach wojny z Alizonem jest ruiną.
Położony na wysokim klifie zamek w kształcie kwadratu. Miejsce zawarcia przymierza między duchem miejsca a rodem przybyłym do doliny przymierza w czasach kolonizacji High Hallack.
(MORSKA TWIERDZA).
- Kylaina
Alizonka, dama szlachetnego rodu z czasów przybycia Alizów do świata czarownic. Żona Elsenara, matka Kervonela. Jej uroda dorównywała inteligencji. Dla niej Elsenar wybudował zamek w mieście Alizon zwany później zamkiem Kervonel.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Kyllan z domu Tregartha
Pierwszy z trojaczków Simona Tregartha i czarownicy Jaelithe. W trakcie narodzin matka przeznaczyła mu los wojownika. Jego talent wojownika pozwala mu na kontakt i kontrolę umysłów zwierząt. W wieku dwunastu lat w okolicy Estfordu uwalnia wraz z rodzeństwem Czarownicę z niewoli Karsteńczyków, czym wzbudza zainteresowanie Czarownic Kathteą. W wieku 17 lat zostaje wraz z bratem Strażnikiem Granicznym. Tuż po Wielkim Poruszeniu uwalnia wraz z bratem siostrę z Przybytku Mądrości i cała trójka ucieka do Escore. Tam zostaje uprowadzony przez kepliana do miejsca Tego, Co Mieszka Osobno. Uwolniony a następnie uzdrowiony przez Dahaun ustanawia z nią przymierze. Udaje się do Estcarpu by werbować wojowników do walki w Escore. Pojmany w domu Dhulmat miał być odtransportowany przed oblicze Rady Czarownic. Po drodze zostaje uwolniony przez orszak zwierząt i odprowadzony do Escore. Walczy w obronie Zielonej Doliny u bku Dahaun, z czasem zostaje jej mężem. Z tego związku narodzili się Keris i jego siostra.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, inne książki).
|