Andre Norton
Mapa   Uwagi Menu


Encyklopedia Świata Czarownic
autor Michael Martinez
tłumaczenie ze stron www.xenite.org Greg-OR



V  
Wprowadzenie A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż
Księga imion
 


  1. Vala
    Członek ludu Kiogów. (GNIAZDO GRYFA).
  2. Valmund
    Przedstawiciel Zielonego Ludu, najlepszy znawca gór przygranicznych z Estcarpem. Był przewodnikiem podczas wyprawy Kathtei do Estcarpu by odzyskać utracone przez nią zdolności magiczne. Posiadał bardzo wartościowy koc z nici czerwiów - lekki i składany do wielkości dłoni, który po rozłożeniu stawał się płachtą mogącą przykryć kilku ludzi i zatrzymać ich ciepło. Poważnie ranny w czasie lawiny, w której Kathtea odłączona została od ekspedycji do Estcarpu. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  3. Valona
    Młoda kobieta z ludu Kiogów, przyjaciółka Joisan. (GNIAZDO GRYFA).
  4. Varhum
    Adept Ciemności z czasów Tolara Jego ściany zostały wyłamane przez siły Plaspera. (BRAMA KOTA).
  5. Var
    Patrz Varn. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  6. Varki
    Istoty spotykane w Arvonie. O ptasich głowach i ludzkich ciałach, których krew zabija, gdy spadnie na żywą istotę i które walczą nawet po poćwiartowaniu. (TKACZKA PIEŚNI).
  7. Varn
    Miasto/państwo leżące na południe od Estcarpu za Karstenem. Znany z wyrobów ze szkła. Estcarp utrzymywał z nim stosunki handlowe. Okolice Varnu stanowi bezdrzewna równina, której największymi roślinami były groźne kolczaste krzewy o kształcie wachlarza zwrócone w stronę morza. Na wschód od Varnu rozciągały się góry, których mieszkańcy miasta nigdy nie przekroczyli.
    Samo miasto leżało nad zatoką, do której wejścia od strony morza broniły podwodne skały. Po obu stronach wejścia wyrastały strome skalne ściany, z ustawionymi na nich machinami wojennymi. Za tym wejściem rozpościerała sie zatoka w kształcie misy i miasto. Barwne statki w porcie i kolejne tarasy domów o różnych kolorach : najniżej błękit, później zieleń, fiolet, czerwień wina, róż i jasna żółć. Każdy rząd domów stał wyżej od poprzedniego na pochyłym zbocu doliny. Wszystkie drzwi i okna domów ozdabiały zawiłe płaskorzeźby przedstawiające pędy winorośli, na której łodyżkach miast kwiatów były dyski szczelnie wypełnione liniami, mogącymi być runami. Na najwyższym tarasie stały dwa jasnożółte ogromne budynki, z których w tym po prawej stronie głównych schodów przebywała Strażniczka, a ten po prawej, o ciężkich drzwiach z grubrego szkła posiadał ogromną salę o kolumnach z zamglonego szkła wspierających sufit z kręgiem krzeseł.
    Lata liczone są przez mieszkańców Varnu od roku założenia miasta. W czasie wyprawy Destree m'Regnant był rok 6810. W tym czasie nastąpiło trzęsienie ziemi i wielka fala zniszczyła dolne tarasy miasta. Większość kobiet poniosła śmierć w swych komnatach. Rzeka płynąca przez miasto zmieniła bieg, znajdując ujście kilka mil dalej.
    Miasto zostało odbudowane z zapasów opuszczonych okrętów z wybrzeża południowego kontynentu. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  8. Varnel
    Sokolnik, Pan Wojny narodu Sokolników po Wielkim Poruszeniu. Gdy dowiedział się o pakcie zaproponowanym przez panią Doliny Morskiej Twierdzy - rozesłał Wezwanie do Linny - zmuszając kobiety z wiosek, by im towarzyszyły. Z jego wiosek uciekła po Wielkim Poruszeniu co piąta kobieta. Wysoki, szczupły i żylasty, miała szare oczy i czarne włosy. (PAKT SOKOLNIKÓW).
  9. Varnowie
    Lud zamieszkujący miasto Varn. Nie przynależy do Karsteńczyków, ani Starej Rasy. Boi się morza, choć mieszka nad morzem. Zajmuje sie rybołówstwem w wodach przybrzeżnych używając małych łodzi. Nie spoufalają sie z cudzoziemcami.
    Większość ludzi nie opiszczała miasta. Kilka rodów uprawiało pola w okolicach, lub hodowało podobne do owiec stworzenia. Te ostatnie mniejsze i o dłuższych nogach, porośnięte były wełną o długim wełosie, z której tkano nieprzepuszczające wody tkaniny.
    Mieszkańcy miasta nosili stebrzystoszare stroje i dziwne nakrycia głowy - stożek okręcony grubąszarfą. Mieli ciemną skórę, wąskie brody i duże ciemne oczy - sztyczie wydłużone za pomocą ciemnych kresek ciągnących się w tył i w górę ku skroniom. Wysocy dostojnicy lub kapłanki używają kryształowych kul, które zmioeniają kolor, pokazując prawdopodobnie zamiary lub Talent obcych.
    Stosunki społeczne nakazywały kobietom pozostawać w domach, wyjątek stanowiła kapłanka, odziana na ulicach w długa opończę i kaptur zasłaniający twarz. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  10. Varr
    Kraina Eldoru, leżąca w ziemiach porzuconych przez Arvon, by stać się częścią Wielkiego Pustkowia. (KLĄTWA ZARSTHORA).
  11. Varsa
    Twarde i cenne drzewo po wypolerowaniu błyszczące jak złoto. Użyte do wyrobu stołu i ław w świątyni Gunnory na południe od Varu. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  12. Varse
    Mieszkaniec Zielonej Doliny, zwiadowca w czasach Zamknięcia Bram. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  13. Vartin
    Koń Kiogów zabrany na wyprawę zamknięcia bram. Zaprzyjaźniony z Vasanem. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  14. Vasan
    Młody wałach Kiogów zabrany na wyprawę zamknięcia bram. Sprawiał największe kłopoty w związku z obecnością wierzchowców jeźdźców zwierzołaków. Uciekł z obozu przy Świątyni Gunnory. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  15. Vastar
    Pradawne miasto na terenie Arvonu, zbudowali je Ci, którzy wydobywali gwiezdny metal i tworzyli z niego maszyny. Zajmowali się również bramami. Wejście znajduje się w usianym szczelinami gliniastym wykopie. Ibycus zniszczył źródło mocy miasta. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  16. Vengi
    Koń Kiogów, ogier Gureta. (GNIAZDO GRYFA).
  17. Vennes
    Port w Krainie Dolin. Przed wojną z Alizonem mieściły się tam magazyny klanu Robnore. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  18. Verdery
    Jeden z Rady Adeptów. W czasach próby utworzenia Wielkiej Bramy w Lormcie stary, dlatego nie brał udziału w rzucaniu Wielkiego Czaru. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  19. Verlaine
    Przybrzeżna prowincja Karstenu, wzrastająca w bogactwa dzięki temu, co morze wyrzuciło na brzeg. Fulk ożenił z dziedziczką Verlaine i rozwijał swe ambicje powiększenia władzy w Karstenie przez ślub swej córki Loyse z księciem Yvianem. Najprawdopodobniej herbem Verlaine była ryba z rogami na pysku na tle czerwonego pola. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
  20. Verlaine, twierdza
    Forteca Fulka opisywana jest jako twierdza. Forteca położona była w pobliżu urwistego brzegu. Między nią a klifem położone było naturalne pastwisko, na którym wypasano zamkowe konie. Jedna lub więcej ścieżek prowadziło w kierunku skalistego wybrzeża gdzie poławiacze wraków Fulka przeszukiwali szczątki statków rozbitych w czasie sztormów częstych u wybrzeży Verlaine. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  21. Veronda z Krainy Dolin
    Mieszkanka Krainy Dolin, pochodziła z klanu Robnore, matka Mereth. Zajmowała się handlem. Wiele podróżowała. Odnalazła miejsce uwięzienia Elsenara i zgodziła się urodzić jego dziecko w zamian za klejnot. Zginęła pod lawiną w trakcie wyprawy kupieckiej, gdy Mereth miała 19 lat. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  22. Vescys
    Lord z Krainy Dolin High Hallack, z siedzibą rodu w Ithondale. Miał pod rządami wiele dolin przed wojną z Alizonem.. Dwukrotnie żonaty, nie pozostawił męskiego spadkobiercy. Jedyną spadkobierczynią jego ziem miała zostać córka drugiej żony - Jacinda. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  23. Vestdale
    Dolina górska w High Hallack. Prawdopodobnie rozciągająca się przez całe wnętrze krainy do północnego wybrzeża. W Vestdale zywanej też Vastdale, leżało Jorby (zwane Jurby), jedno z głównych miast handlowych High Hallack. Vastdale jako jedna z pierwszych padła ofiarą Alizonu. Wark była pomniejszą doliną rządzoną przez lordów Vastdale. (KRYSZTAŁOWY GRYF, CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  24. Visma
    Kobieta z pleminia Vupsallów. Służąca Utty. Branka Ifenga z innego klany Vupsallów - podarowana Utcie żona wodza. Miała władczą naturę. Po śmierci Utty pochowana razem z nią w grobowcu. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  25. Vock
    Miejsce Escore z czasów Tolara. (BRAMA KOTA).
  26. Volorian
    Mieszkaniec Alizonu z linii Kervonela, wój Kasariana. W czasach po Wielkim Poruszeniu posunięty w latach, usunął się z życia politycznego i poświęcił hodowli psów. Znawca psów, stracił część dwóch palców rozdzielając szczenięta. (MAGICZNY KAMIEŃ).
  27. Volt
    Ostatni przedstawiciel przedludzkiego rodzaju. Ulitował się nad prymitywnymi ludźmi starej rasy dając im mądrość i wiedzę. Volt posiadał ogromną moc i walczył przeciw jakimś ludzkim plemionom, które uważał za złe. Jego miejscem ostatecznego spoczynku była jaskinia w północnym Verlaine, którą odnaleźli Simon z Korisem. Bronią Volta był topór, który spoczął wraz z nim w jaskini. Koris odnalazł topór nietknięty i poprsił o niego. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  28. Volta, Pieczara
    Miejsce spoczynku Volta. Jaskinia ukryta przed ludźmi, położona w północnym Verlaine. Do czasu przybycia Korisa Volt pozostawał tam nienaruszony przez wiele setek lat wraz ze swoim toporem. Gdy Koris otrzymał topór - szczątki Volta rozpadły się w proch. Topór powrócił do pieczary Volta gdy Koris został poważnie ranny, i nie mógł już posługiwać się tą bronią. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  29. Vorick
    Sokolnik z czasów Zamknięcia Bram. Przebywał w Lormcie wraz z grupą kreślącą mapy odległych ziem. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  30. Vorlong Długoskrzydły
    Przywódca Vrangów obecny na naradzie wojennej w Zielonej Dolinie. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  31. Vortgin
    Przedstawiciel starej rasy. Służący albo rycerz na usługach lorda Vortimera, ambasadora Estcarpu w Karstenie. Vortimer wysłał Vortgina by ostrzec Jaelithe o trzykrotnym odtrąbieniu wyroku. Vortgin towarzyszył Jaelithe, Simonowi, Korisowi, i Loyse w ucieczce z miasta Kars. Pomagał ostrzec przedstawicieli starej rasy, by uciekali z Karstenu. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  32. Vortimer
    Przedstawiciel starej rasy z Estcarpu. Jako arystokrata ze starożytnego domu, Vortimer był ostatnim ambasadorem Estcarpu w Karstenie. Kiedy Yvian oświadczył, że atak z Estcarpu był przyczyną śmierci jego wysłanników i panny młodej, zarządził trzykrotne odtrąbienie wyroku na wszystkich ludzi z Estcarpu przebywających w Karstenie i wszystkie karsteńskie rodziny ze starej rasy. Vortimer zebrał największą liczbę ludzi z Estcarpu, jaką mógł w wieży służącej za ambasadę i wysadził budynek ze wszystkimi wewnątrz. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  33. Vrangowie
    Jedna z rozumnych ras Escore, sprzymierzona z Zielonym Ludem. Latające istoty o głowach jaszczurek, wąskich i uzębionych, pokrytych połyskliwymi czerwonymi łuskami, które kontrastowały z niebieskozielonym upierzeniem reszty ciała. Prawdopodobnie nazywane Vorlongami z racji nazwy ich wodza. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJSKIE MIECZE).
  34. Vupsallowie
    Koczowniczy lud zamieszkujący północne Escore przemierzając obszary od wschodniego morza do gór granicznych z Estcarpem. Podzielony na skłócone plemiona. Żyli znacznie krócej od Starej Rasy. Do przemieszczania używają psich zaprzęgów z lekkimi saniami. Rozbijają obozy w lasach tak, by pnie drzew stanowiły konstrukcje namiotów. Ściany namiotów stanowiły płachty ze splecionych w płachty skórzanych rzemieni. Ogniska palili na zewnątrz namiotów, zaś jako źródła światła wewnątrz używali świecących owadów trzymanych w pasmach tkaniny podobnych do jedwabiu. Posiadali wysoko rozwinięte kowalstwo, wykonywali piękną biżuterię. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  35. Vutch
    Strażnik Graniczny. Zwany Mańkutem. W czasach Zamknięcia Bram przyjechał do Lormtu wraz z osobami pomagającymi kreślić mapy odległych ziem. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  36. Vyara
    Klacz Eydryth, kasztanka (TKACZKA PIEŚNI).

Prawa do strony © 1997-2000 posiada Michael L. Martinez. Wszelkie prawa zastrzeżone. Publiczne udostępnianie i kopiowanie stron oraz ich części elektronicznie lub na inne sposoby bez wyraźnej zgody samego właściciela praw zabronione. Wyjątek stanowi standardowe keszowanie i indeksowanie stron w przeglądarce.


^ Góra Strony ^