- Pagar
Nazywany Pagarem z Geenu lub Pagarem z Cleen. Początkowo nic nie znaczący szlachetka z południowych prowincji Karstenu zagarnął w swe ręce władzę południowych prowincji, a następnie dzięki poparciu kupców z Karsu zyskał władzę nad całym księstwem, a następnie tytuł Kasięcia Karstenu. Jego główną linią polityczną było wypowiedzenie i przeprowadzenie świętej wojny przeciw Czarownicom.
Zamiary te były przesuwane w czasie przez atak na Kars przeprowadzony drogą wodną przez Sulkarczyków pod wodzą Hostovrula a następnie rebelię południowych prowincji wywołaną przez jego przyrodniego brata. Gdy w końcu nastąpił atak na Estcarp, Czarownice wywołały Wielkie Poruszenie grzebiąc pod górami Pagara wraz z ogromną większością jego armii. Rządził Karstenem przez trzy lata.
(CZARODZIEJSKIE MIECZE, TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
- Paguriana, linia
Rud w Alizonie prowadzący przez wiele lat wendettę z linią Ternaka. Ostatecznie po zabiciu wszystkich członków rodu Ternaka w Alizonie i rozwiązaniu wendety przez Wielkiego Barona ród zyskał połowę ziem linii Ternaka.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Pajan
Mieszkaniec ziem na południe od Varu. Posiada farmę w okolicy Świątyni Gunnory.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Pajęczy jedwab
Cenna tkanina.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Pajęczy jeźdźcy
Istoty spotykane w Arvonie. Stwory o giętkich nogach tkające sieć i rzucające ją na wiatr, by lecieć z nią w poszukiwaniu zdobyczy. Świecą zielonkawym blaskiem w ciemności i roztaczają woń rozkładu. Z wyglądu przypominają kraby ze szczypcami. Ich zielonkawa krew powoduje dotkliwe oparzenia.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Palten, dolina
Dolina w Krainie Dolin.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Paltendale
Dolina górska z wyżej położonych dolin północnozachodniego High Hallack, zamieszkiwana przez ludzi mieszanej krwi (patrz Granicznicy). Mieszkańcy tej doliny nie byli zbyt mile widziani przez innych ludzi z High Hallack.
(KRYSZTAŁOWY GRYF).
- Pałac Dzielnych
Miejsce, do którego udają się według sokolników ich najlepsi wojownicy po śmierci.
(MORSKA TWIERDZA).
- Pan Lasów
Moc, którą Derren wezwał na pomoc przez swój amulet.
(WYGNANKA).
- Pan Wojny
Tytuł władcy Sokolników.
(PAKT SOKOLNIKÓW).
- Pan w Rogowej Koronie
Jeden z przydomków Kurnusa, Adepta Światła z High Hallack.
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Pani Zielonych Przestworzy
Kobieta przewodząca Zielonemu Ludowi, jest to najprawdopodobniej stanowisko dziedziczone przez kobiety z pokolenia na pokolenie, chociaż nie ma co do tego pewności. Posiadała możliwość porozumiewania się i wydawania poleceń zielonym ptakom.
Związała się z Kyllanem Tregarthem. Z tego związku narodzili się Keris i jego siostra.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJSKIE MIECZE).
- Panów, Przyladek
Przylądek na wybrzeżu Krainy Dolin, Granica między wybrzeżem Kruczego Pola a Doliny Morskiej Twierdzy.
(MORSKA TWIERDZA).
- Paralizator
Urządzenie wyprodukowane przez Gormvinów, ładowane promieniami słonecznymi, paraliżujące ludzi na kilka godzin.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Parand
Mieszkaniec Krainy Dolin, wuj Mereth. Poległ podczas ataku Alizończyków na Vennes.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Parkin
Zwany przez kupców z miasta Es Mistrzem Parkinem. Jakaś bardziej znana postać z miasta Es z czasów Zamknięcia Bram.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Parlan
Opiekun Alona, głowa karsteńskiego rodu mieszkającego przy granicy z Estcarpem.
Doświadczony żołnierz, okaleczony podczas chaosu po Wielkim Poruszeniu. Wziął żonę i ziemie od swego Kapitana, jednak po jego zamordowaniu wyprowadził się z klanem na pogórze.
Gdy zachorował, rządy po nim objął bratanek Dion. Zginął wraz z całą resztą klanu podczas ataku Gerika na zagrodę.
(STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
- Parra
Sokolniczka z Nadrzecznej Wioski z czasów Wielkiego Poruszenia. Córka Lorin. Prowadziła chodowlę psów.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Pasiastego Skrzydła, Stado
Oddział Sokolników z czasów Wielkiego Poruszenia i Zamknięcia Bram, przez wiele lat dowodzony przez Luscana.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Pehane
Imię nadane przez Eleeri Keplianowi z Medalionu, gdyż już nie posiadał własnego. Przyjaciel Adeptów z Doliny Keplianów, zmieniony w medalion pod koniec oblężenia doliny przez Ciemnego Adepta. Medalion odnalazł Cynan i miał zamiar dać córce. Podarował go Eleeri, gdy odchodziła. Medalion zaprowwadził ją do Doliny Keplianów. Zmienił się z powrotem w Kepliana po tym, jak Eleeri poznała prawdę o swoim pochodzeniu z Escore.
Zginął w Ciemnej Wieży podczas uwalniania Romara z rąk Adepta.
(KLUCZ KEPLIANÓW).
- Pelial
Sokolniczka z Nadrzecznej Wioski Sokolniczek przed Wielkim Poruszeniem. Córka Kael. Na pozór łagodne, wyrządziła wielką krzywdę kronikarce Maris. Wygnana z wioski.
(NA SKRZYDŁACH MAGII).
- Pell
Młodszy brat lorda Harrowdale podczas wojny z Alizonem.
Umarł od ran zadanych w alizońskiej zasadzce.
(CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Pelten, Dolina
Dolina znajdująca się ponad 60 mil na południowy zachód od Trevamper.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Pergvin
Był pośród tych, którzy wyruszyli Drogą Pamięci przez Ziemie Spustoszone w Krainie Dolin. Przeżył okres Wielkich Niepokojów i to, co po nim nastąpiło.
Woj rodu Car Do Prawn, służący pani Eldris, uczył Herrela władania bronią. Był pośród eskorty pani Heroise do Świątyni Gunnory. Opiekował się Kethanem po jego przejściu do Wieży Młodzieńców.
(LAMPART).
- Peryton
Miesiąc - miara czasu liczona w Lormcie. W tym miesiącu odczuwa się powiew nadchodzącej zimy.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW).
- Pethel
Miejsce, w którym osiadła jedna z gałęzi domu Meroney.
(WYGNANKA).
- Pierścień Ibycusa
Owalne, ciemnoszare oczko oprawione w matowe srebro. Opisywany jako niepozorny, nie pasujący do bogactwa stroju kupca. Prawdopodobnie potężny talizman pozwalający na przepowiadanie przyszłości bądź przeznaczenia osoby.
Potrafi wskazywać otwarte i uśpione bramy, jest też orężem.
(LAMPART, NA STRAŻY SWIATA CZAROWNIC).
- Pierwsza Dama i Opiekunka Ogniska Domowego Linii
Tytuł w Alizonie przysługujący kobiecie - żonie przywódcy sfory, lub siostrze jeśli przywódca nie miał żony.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Pierwsza Epoka Arvonu
Okres w dziejach Arvonu, przed Wojną Ostatnich Władców.
(LAMPART).
- Pierwsze nadanie broni
Obyczaj celebrowany przez szlachtę Krainy Dolin, oznaczający przyjęcie syna jako spadkobiercy do dróżyny lorda.
Lennik Honnora.
(KRYSZTAŁOWY GRYF).
- Pies Ciemności
Pies z innego świata należący do władcy Ciemności przywołanego przez Adepta z kruczego Pola. Zamknięty w bramie próbował przez wieki dostać się do świata Czarownic. Udało mu się otworzyć bramę po przelaniu krwi Wilków Morskich z Kruczego Pola. Wpędzony ostatecznie do świata za bramą przez druga Unę. Ludzie z Krainy Dolin zobaczyli tylko wyłaniającą się z bramy niekształtną głowę z rzędami zębów.
(MORSKA TWIERDZA).
- Piesi Bracia
Mieczowi Bracia odpowiedzialni za doglądanie trzody i kóz. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Piękna Syrena
Sulkarski statek z czasów po najeździe Alizończyków na High Hallack. Jego ostatnim kapitanem był Elgthorn.
Rozbił się na skałach io zatonął podczas sztormu u wybrzeży Doliny Morskiej Twierdzy w High Hallack.
(MORSKA TWIERDZA).
- Piękniś
nazwa wałacha należącego do Catkusa, wieśniaka z okolic miasta Es.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Pięść olbrzyma
Widoczny z daleka głaz przy południowym końcu doliny Ulmsdale.
(KRYSZTAŁOWY GRYF).
- Pistolet strzałkowy
Broń, różnej wielkości, używana przez żołnierzy Świata Czarownic. Ich mechanizmy sprężynowe były widocznie na tyle potężne by wystrzelony pocisk mógł zabić przeciwnika. Pociski do nich były odlewane przez kowali. Wzorowanych na nich większych sztuk broni używali na swych statkach Sulkarczycy.
(ŚWIAT CZAROWNIC, PORT UMARŁYCH STATKÓW, inne książki)
- Plasper
Postać z czasów Tolara, jego siły wyłamały ściany Varhuma.
(BRAMA KOTA).
- Płaskodenna łódka
Łódź wiosłowa stosowana jako szalupa ratunkowa na sulkarskich statkach.
(MORSKA TWIERDZA).
- Płomień i Czara
Określenie związane ze zwyczajami ślubnymi osadników High Hallack,
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Płomyk
Imię używane pośród czarownic z Estcarpu. Nosiła je dziewczynka zabrana w grupie wraz z Jenys. Zdawała się świecić wewnętrznym ogniem, mówiła zawsze żywo i z głębokim przekonaniem. Jej pierwszą umiejętnością magiczną było zrobienie kotka ze szmatek. Podczas podróży z Es do przybytku Mądrości porwana przez Esguira i jego ludzi do Alizonu. Tam więziona i torturowana maszyną kolderczyków. Uwolniona wraz z innymi dziewczętami wyrusza do Estcarpu przez Góry Alizońskie. w górach natrafia na złą świątynię Wielkiego Sokoła, którą niszczy z dziewczynkami. Po powrocie do Estcarpu udaje się do Przybytku Mądrości, by podjąć naukę.
(SOKOLA MAGIA).
- Podniebny Wojownik
Sokół, przywódca stada i Władca Mocy, żyjący kilka lat po Wielkim Poruszeniu. Towarzysz Tirthy i Nirela w podróży do Sokolego Rogu.
(STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
- Pogranicznicy
Gwardziści Estcarpu mający za zadanie ochronę granic.
(WYGNANKA).
- Pokój Dróg
Zwyczaj, dzięki któremu Sulkarscy kupcy mogli swobodnie, bez obaw o bezpieczeństwo podróżować przez obce ziemie. Pokój był przestrzegany na ziemiach takich jak Estcarp i prawdopodobnie High Hallack, jednak był mniej pewny na ziemiach podobny do Alizonu i Karstenu.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Południowa Stanica
Główny fort Strażnika Południowej Granicy - Simona Tregartha i jego żony Jaelithe. Południowa Stanica była głównym garnizonem wojskowym obrońców granic, rekrutowano ich przeważnie z uciekinierów z Karstenu wywodzących się ze starej rasy. Zamek położony był cztery godziny konnej jazdy od wybrzeża.
(ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
- Południowe Zakole
Miejsce w Estcarpie, przez które prowadzi droga z Ustronia Rylona do Lormtu.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Ponury Komendant
Według Sokolników trudno mu stawić czoła - prawdopodobnie synonim śmierci.
(PAKT SOKOLNIKÓW).
- Poquen
Kobieta z ludu żyjącego w Arvonie na górze i posiadającego zdolność latania na przypinanych skrzydłach z błony. Mała, nie większa od podrośniętego dziecjka, o ciemnobrązowej skórze, związane w kępki wełniste włosy.
(ZAMKNIĘCIE BRAM).
- Port umarłych statków
Kilkumilowa plaża leżąca na południowym kontynencie przy strażnicy morskiej bramy. Usiana plonem wielu lat przyzywania ludzkiego pożywienia przez Laquit - tysiącami statków z wielu światów. W głąb lądu do labiryntu mgły i samej Laquit prowadziły schody wyżłobione w klifie schody.
Dalej leżała wioska rozbitków, którzy oparli się wezwaniu Laquit.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW).
- Port Martwych Statków
Patrz port umarłych statków.
(NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
- Poszukiwacz Burz
Nazwa sulkarskiego statku, którego kapitanem był Brannum. Miał dziób wyrzeźbiony w kształcie groteskowego węża.
(MAGICZNY KAMIEŃ).
- Pris
Córka Catkusa - wieśniaka z okolic miasta Es. Poznajemy ją jako małą dziewczynkę.
(TKACZKA PIEŚNI).
- Projektor Mocy
Nazwa nie używana w polskim tłumaczeniu. Źródło światła i ciepła Sulcarkeep, i przedmiot, dzięki któremu Magnis Osberic niszczył miasto. Miał on widocznie rdzeń z czystej energii, albo element, który wypromieniowywał energię.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Promień Słońca
Patrz Słoneczny promień.
(PAKT SOKOLNIKÓW).
- Próba Czarownicy
Test, jakiemu w Estcarpie poddawane były dziewczynki, mający wykazać, czy posiadają one Talent. Polegał on na dotknnięciu przez dziewczynke Klejnotu Czarownicy. Jeśli zabłysnął on - dziewczynka była obdarzona Mocą. Tylko Adept potrafił zafałszować wyniki testu gasząc Klejnot i tylko w rękach Czarownicy posiadającej niewielką Moc.
(ŚWIAT CZAROWNIC, TKACZKA PIEŚNI).
- Pruett
Stary zielarz z Lormtu w czasach Wielkiego Poruszenia. Jeden z zielarzy.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW, WYGNANKA).
- Prufon
Człowiek ze wspomnień Tarlacha. Miał małą wnuczkę.
(PAKT SOKOLNIKÓW).
- Przegranych Bitew, Miecz
patrz Lodowy Jęzor.
(CZARODZIEJSKIE MIECZE).
- Przekazywanie wiadomości w Estcarpie
Ostrzeżenia i sygnały alarmowe były przesyłane przez połączone umysłami czarownice - łączniczki, wysyłało je do i od Czarownic z miasta Es. W południowozachodniej części kraju, zbyt odległej od centrum, gdzie wieże strażnicze były małe i często prowizoryczne, używano sygnałów świetlnych, transmitowanych przez system wież obserwacyjnych umieszczonych na szczytach wzgórz.
(ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE).
- Przestrzeń Opiekunów
Miejsce poza czasem, w którym znajdowali się Sylvya, Maleron i jego myśliwi
pod wpływem Czaru Neave, będąc dla Świata Czarownic Tym-Co-Przemierza-Szczyty.
(GNIAZDO GRYFA).
- Przybytek Mądrości
Miejsce w Estcarpie, gdzie szkolono na Czarownice młode dziewczęta u których wykryto Talent. Leżał o dzień drogi od morza. Położony w zagłębireniu terenu, i otoczony niewielkim laskiem pociemniałe ze starości zabudowania. Ogród z fontanną ogrodzony z jednej strony murem, zaś z trzech pozostałych budynkami. Doztępu do zabudowań broniła prawie niewidzialna ściana pola siłowego a gdyby komuś udało się przejść, iluzje zrodzone z lęków nieporządanego gościa.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
- Przysięga na miecz i tarczę, krew i chleb
Przysięga jaką Koris złożył by zyskac gościnę i pomoc u Sokolników. Była to widocznie przysięga wojowników składana pośród przyjaciół lub sprzymierzeńców.
(ŚWIAT CZAROWNIC).
- Przysięga na Płomień
Święta przysięga w High Hallack, uważana za niemożliwą do złamania.
(KRYSZTAŁOWY GRYF).
- Psi Przylądek
umieszczany na sulkarskich mapach na południe od Karstenu.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW).
- Psiarnia
Nazwa koszarów w Alizonie. W mieście Alizon położone były przy południowym murze.
(SOKOLA MAGIA).
- Psy Alizonu
Nazwa Alizończyków używana potocznie w Estcarpie.
(ŚWIAT CZAROWNIC, inne)
- Pszczoła
Imię używane pośród czarownic. Nosiła je czarownica wyszukująca młodych czarownic kilka lat po Wielkim Poouszeniu.
Wysyłała zew myślowy i objeżdżała Estcarp w towarzystwie gwardzistów by zabrać dziewczęta, które na niego odpowiedziały do Es.
(SOKOLA MAGIA).
- Ptaki Dahaun
Ptaki o zielonym upierzeniu zamieszkujące Escore, z którymi Dahaun potrafiła się porozumiewać. Tylko ona mogła wyznaczać im zadania i zrozumieć ich raporty.
(TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
- Ptaszyca
Istota płci żeńskiej z gatunku myślącego, pokrytego piórami. Spotykamy ją na uczcie Eldora. Później, w stanie zdziczałym pokonuje ją Briksja na Wielkim Pustkowiu.
(KLĄTWA ZARSTHORA).
- Ptaszyna
Imię używane pośród czarownic z Estcarpu. Nosiła je dziewczynka zabrana w grupie wraz z Jenys. Bystra i wścibska. Jej ojciec był kowalem we wsi, człowiekiem dużym, szczerym i przystojnym - najbogatszym człowiekiewm w okolicy. Matka najpiękniejszą dziewczyną ze wsi, lubiła się stroić. Jej pierwszą zdolnością magiczną było dalekowidzenie, potrafiła przez kryształ widzieć wydarzenia związane ze znanymi jej osobami. Podczas podróży z Es do przybytku Mądrości porwana przez Esguira i jego ludzi do Alizonu. Tam więziona. Uwolniona wraz z innymi dziewczętami wyrusza do Estcarpu przez Góry Alizońskie. w górach natrafia na złą świątynię Wielkiego Sokoła, którą niszczy z dziewczynkami. Po powrocie do Estcarpu udaje się do Przybytku Mądrości, by podjąć naukę.
(SOKOLA MAGIA).
- Pułapka potrójnego kręgu
Opisywana jako dolina z trzema koncentrycznymi kręgami głazów o wysokości malejącej ku środkowi, pokrytymi runami, pomiędzy którymi człowiek mógł swobodnie przejść. Pozostawiony przez Dawnych w High Hallack. Nie działała na zwierzęta. Wabiła podróżnych w dzień wrażeniem konieczności schronienia w kręgu prezed niewyobrażalnym niebezpieczeństwem, w nocy obrazem śpiewaczek z długimi włosami lub zwiewnymi sukniami i czerwonymi, płonącymi oczami pląsającymi w rytmie pieśni, a także samą pieśnią.
(KORONA Z JELENICH ROGÓW).
- Pyra
Sokolniczka, niegdyś naczelnik wioski. Miałapojęcie o sprawach związanych z przewodzeniem dużej grupie ludzi. Jedna z uczonych w Lormcie w czasach po Wielkim Poruszeniu. Wspaniała uzdrowicielka. Utrzymywano jej pochodzenie z Sokolników w tajemnicy. Przyjaciółka Aden. Dobra łuczniczka.
Wyruszyła bramą utworzoną przez Gunnorę wraz z Uną i Tarlachem do Morskiej Twierdzy i tam pomagała obrońcom.
(PORT UMARŁYCH STATKÓW, PAKT SOKOLNIKÓW).
- Pyrtan
Rycerz kalnu Srebrnych Płaszczy w Arvonie, pan na Hol. Ożenił się z Ylassą, kobietą posługującą się księżycową Mocą. Ojciec Hardina. Sam nie posiadał zdolności magicznych. Oddał syna na służbę do stanicy Howell prawdopodobn ie w zamian za jakąś cząstkę Talentu Magicznego podczas podróży żony do Głosów Wielkich Mocy.
(ZAMKNIĘCIE BRAM).
|