Andre Norton
Mapa   Uwagi Menu


Encyklopedia Świata Czarownic
autor Michael Martinez
tłumaczenie ze stron www.xenite.org Greg-OR



C  
Wprowadzenie A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż
Księga imion
 


  1. Cadoc
    Mieszkaniec Arvonu. Dowódca eskorty pani Heroise do Świątyni Gunnory. Kapitan straży Car Do Prawn. W czasach zaręczyn Kethana z Thaney - Marszałek zamku. (LAMPART).
  2. Cagarian
    Założyciel alizońskiej linii szlacheckiej. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  3. Cagariana Dom
    Linia w Alizonie. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  4. Calder
    Rzeka w południowym High Hallack. Kerovan odkrył psy alizonu posuwanjących się drogą wzdłuż niej pod koniec misji wywiadowczej dla lorda Imgry. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  5. Caluf
    Przedstawiciel Starej Rasy z Karstenu. Przyłączył się do obrońców granic pod dowództwem Simona Tregartha po ucieczce z Karstenu. (ŚWIAT CZAROWNIC).
  6. Canis, port
    Port w Alizonie. Najprawdopodobniej główny port morski. (SOKOLA MAGIA).
  7. Capela
    Pani z ludowej ballady Estcarpu - złośliwa i kłótliwa. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  8. Car Do Prawn
    Nazwa zamku leżącego na północy Arvonu, a zarazem rodu wywodzącego się z tegoż zamku. Słynął na cały Arvon z kordiału wiśniowego. Posiadał wieże o różnym przeznaczeniu, między innymi Wieżę Dam i Wieżę Młodzieńców. Posiadłości w czasach powrotu z Wygnania Jeźdźców Zwierzołaków ograniczone są górami od południa i wschodu. Wcześniej obejmowały dalsze ziemie, prawdopodobnie należące do High Hallack. Najbliższa wioska leżała na południe od zamku.
    Przedstawiciele rodu Car Do Prawnnależeli do klanu Czerwonych Płaszczy. Ród został związani z Jeźdźcami Zwierzołakami kilkakrotnie : Hyron rzucił czar miłosny na Eldris wywodzącą się z tego rodu panią Eldris, z tego związku narodził się Herrel. Heroise zamieniła tuż po porodzie córkę na syna Herrela - Kethana.
    Pod zamkiem rozciągają się podziemia wiodące do miejsca mocy. (ROK JEDNOROŻCA, LAMPART).
  9. Car Do Yelt
    Jeden z zamków w Arvonie. (LAMPART).
  10. Car Re Dogan
    Twierdza wzniesiona w górach pomiędzy Arvonem i Wielkim Pustkowiem przeznaczona do obrony Arvonu do obrony przed złem z Wielkiego Pustkowia. Władana przez Margrabiów Szczytów między innymi Malerona. Pozostaje opuszczona od czasu pojawienia się Tego-Co-Przemierza-Szczyty. Położona na bliźniaczym szczycie Kar Garudwyn. W Roku Jednorożca jest w ruinie, nie odwiedzana od pięciuset lat. Ruiny opisane są jako bezładne zbiorowisko tęczowo rozświetlonych kryształów mącących zdolność określenia kierunku przy pomocy wzroku. (ROK JEDNOROŻCA).
  11. Car Re Targen
    Najprawdopodobniej twierdza w Arwonie. Od niepamiętnych czasów leży w gruzach. Miejsce ostatniego spotkania Neewora z Mawlinem. (ZAMKNIĘCIE BRAM).
  12. Carfallin
    Posiadłość, do której trafiła Joisan po wydostaniu się z siedziby Thasów, w której zamieszkiwały rozumne zwierzęta - dwa kory i niedźwiadek. Tam Joisan znalazła pierścień z różowozłotym kamieniem w kształcie głowy kota. (GRYF W CHWALE).
  13. Caster
    Miasto albo dolina górska Rzeczka w High Hallack prawdopodobnie granicząca z Mroczną Doliną na północy. Na północ od rzeczki Caster znajduje się Wąwóz Kruczego Źródła, stanowiąca północną granicę High Hallack. (ROK JEDNOROŻCA).
  14. Catkus
    Wieśniak z okolicy miasta Es, który podwiózł Eydryth wozem do Es. Miał żonę Leionę, córkę Pris i wałacha Pięknisia. (TKACZKA PIEŚNI).
  15. Cedrowy Szczyt
    Wieś w Estcarpie blisko granicy z Alizonem. Nękana przez Alizończyków przed Wielkim Poruszeniem. Opuszczona przez mieszkańców po zabiciu mężczyzn w roku Wielkiego Poruszenia. (NA SKRZYDŁACH MAGII).
  16. Ceeraran
    Słowo, które otworzyło ostatnią skrytkę w domu w Dolinie Keplianów. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  17. Cera
    Tytuł oznaczający mądrą lub szlachetnie urodzoną używany pośród Kiogów. (GNIAZDO GRYFA).
  18. Ceremonia Przyjęcia
    Część Festiwalu Przemiany, przechodzili przez nia Ci, którzy pomyślnie przeszli próby oceniające. Polegała na przysiędze na wierność ludowi, którą skłądano szamance i przywódczyni na starej, mającel znaczenie symboliczne końskiej skórze, przypieczętowane krwią nowoprzyjętego utoczoną z nacięcia prawego nadgarstka specjalnym sierpem, cała ceremonia odbywała się w obecności przywódczyni i szamanki ludu. (GNIAZDO GRYFA).
  19. Championi Gryfa
    Zamknięte grono osób związanych z Kar Garudwyn. Jednym z warunków koniecznych do wstąpienia do niego było posiadanie talentu magicznego. Nie należał do niego Firdun ani Jervon. (NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC).
  20. Chowaniec
    Istota narodzona z umysłu i ducha osoby władającej Mocą po to, by jej służyć. Powstanie Chowańca związane jest dla jego stwórcy z ogromnym wydatkiem Mocy i bólem podobnym do narodzin dziecka. Jego postać zależy od zadań, jakie przeznaczył mu rodzic.
    Chowaniec Kathtei stworzony by zbadać przeszłość Escore postrzegany jest pod postacią widmowej białej poświaty w kształcie wrzeciona. Jako istota niematerialna jest w stanie podróżować w czasie i przestrzeni.
    Chowaniec Targiego jest istotą materialną, jest to ciemna postać nadnaturalnych rozmiarów chodząca na dwóch nogach, z głową przypominającą kształtem kota lub małpę, posiadającą ogromne kły i pokryta długą zmierzwioną sierścią. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJSKIE MIECZE).
  21. Chriswitha
    Druga żona Hervona z domu Dhulmat, matka dziedzica rodu Imhara i dwóch córek : Dalhis i Meegan. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, inne książki).
  22. Ciemna Wieża
    Wieża z Dawnych Lat Escore. Zbudowana przez jednego z Adeptów Ciemności. Stanowiła swego rodzaju bramę do wielu światów. Wieża nie mogła zostać zniszczona pod groźbą zniszczenia całego Escore. Po zniknięciu adepta zawładnięta przez Dinzila ze Wzgórz.
    Centrum tajemnego świata Dinzila ze Wzgórz. Zbudowana z czarnego kamienia bez szczelin na pagórku pokrytym kobiercem z szarej trawy - iluzji ukrywającej bramę prowadzącą do wnętrza wzgórza. Korytarz z bramy prowadził do okrągłego pomieszczeniana którego środku znajdowały się ukryta magicznie kamienna drabina wiodąca w górę przez iluzję sufitu, do następnej okrągłej komnaty. W niej znajdowały się wyblakłe tkaniny przedstawiające postaci zwierząt. oraz szereg drzwi wiodących w pustkę - do innego świata, bądź innych światów. stanowiących domenę Dinzila. Stanowiła labirynt korytarzy i pomieszczeń prowadzących do innych światów, lub okrytych czarem iluzji. Pierwotny właściciel powrócił po znalezieniu nowego ciała. Po wielu miesiącach podczas uwalniania Romara Adept został pokonany, zaś wieża runęła po rozbiciu kryształowej kuli podarowanej Mayrin przez Dahaun. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, KLUCZ KEPLIANÓW).
  23. Ci, Którzy Rozpalili Płomień
    Jakieś moce, którym mieszkańcy Krainy Dolin High Hallack określali jako źródło świętego Płomienia. (ROK JEDNOROŻCA).
  24. Ci, Ktorzy Sami Ksztaltuja Swoj Los
    W wypowiedzi Derrena dzięki ich łasce Nolar i Elgaret zwyciężyły ciemnego adepta. (WYGNANKA).
  25. Cleon
    Członek ludu Kiogów. Ojciec Gureta. (GNIAZDO GRYFA).
  26. Collard
    Mieszkaniec Krainy Dolin High Hallack. Młodszy syn Brosona, kowal z Ghyll. Eksplozja metalu zdeformowała jego ciało i twarz, jednak w dalszym ciągu mógł pracować rękoma. Znany ze swych miniaturowych statuetek wykonanych z niebieskiego metalu z Odłogów. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  27. Coomb Frome
    Warownia prawdopodobnie w Edale. Jej pierwszym panem był Ingaret i z nim wiąże się klątwa urzekającego widoku z okna jednej z sal warowni. (CZARY ŚWIATA CZAROWNIC).
  28. Croff, zamek
    Górski fort w High Hallack, leżący w pobliżu granicy z Wielkim Pustkowiem i opuszczony podczas wojny z Alizonem. Croff mogło znajdować się wewnątrz lub w pobliżu doliny Hocker albo Dimdale. (ROK JEDNOROŻCA).
  29. Córka Burzy
    Sokolica , która tuż po Wielkim Poruszeniu przyleciała do Lormtu. Została towarzyszką Duratana. (PORT UMARŁYCH STATKÓW).
  30. Crytha
    Przedstawicielka Starej Rasy z Karstenu. Siostrzenica pani Chriswithy. Po tym jak jej ojciec zginął osłaniając odwrót grupy uchodźców ychowywana w domu Dhulmat. Od dzieciństwa zaręczona z Imharem, jednak nie kochała go. Jej serce skłaniało się do Jonana. Po przyjeździe do Escore trafiz a domem Dhulmat do Zielonej Doliny. Tam wywabiona na Ścieżki zła przez Laidan by ożywić Targiego. Staje się służebnicą Ninutry i przy pomocy miecza zrodzonego z cienia zabija Laidan. Przywołana mocą Ninutry wędruje z Urukiem i Jonanem do Źródła Mocy Rane'a gdzie pomaga Tircie zwalczyć moc Ciemnego Adepta. (CZARODZIEJSKIE MIECZE, STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  31. Cyart
    Mieszkaniec Krainy Dolin, lord Ithdale przed wojną z Alizonem. Cyart nie miał prawowitego spadkobiercę i to on obmyślił małżeństwo swej bratanicy Joisan z Kerovanem z Ulmsdale. Cyart widocznie na tyle szanował Ulrica z Ulmsdale by popierać go politycznie, i był świadomy zmowy ze strony jego krewnych. Cyart został zabity podczas wojny z Alizonem. Cyart posiadł dar przewidywania przyszłości gdy był jeszcze w łonie matki. Jeżeli miał dwa prorocze sny o tym samym wydarzeniu, mógł uniknąć złego losu, jeżeli jednak on miał ten sam sen trzy razy, nie był w stanie uniknąć konsekwencji. Cyart wyśnił, że jego żona umrze, ale był daleko na południe od Ithdale i zajechał konia na śmierć próbując jechać jej na ratunek. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  32. Cynan
    Przedstawiciel Starej Rasy z Karstenu. Pochodził z Domu Niedźwiedzia. W czasie Wielkiego Poruszenia uciekł wraz z innymi do Estcarpu, jednak później powrócił, by pomścić bliskich oraz dlatego, że Estcarp nie był jego ojczyzną. Jego córka wyjechała na wojnę po Wielkim Poruszeniu, Cynan nie zobaczył jej do końca życia. Około 30 lat po Wielkim Poruszeniu ostatnią zimę życia spędził z Eleeri ucząc ją języków Świata Czarownic. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  33. Cynana Zagroda
    Miejsce położone na północy Karstenu w górskim wąwozie w pobliżu morza i granicy z Escore. Siedziba rodu Cynana. W jej pobliżu znajdowała się świątynia Gunnory gwiazda z wielobarwnych marmurowych płyt, przy każdym z ramion gwiazdy wysoka biała kolumna. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  34. Cytadela Hilariona
    Forteca leżąca na wąskim cyplu wcinającym się w morze na wschodzie Escore w pobliżu Starego Portu. Nazwana tak przez jej władcę - adepta Hilariona. Była ona otoczona grubymi kamiennymi murami, od strony Starego Portu prowadziła do niej Brama ozdobiona rzeźbami mitycznych potworów wydających ryk - prawdopodobnie dzięki jakimś sztuczkom z wiatrem. Opisywana przez Kathteę w czasach Wielkiego Poruszenia jako nie tyle zniszczona, co pokryta patyną przez ogromny czas opuszczenia. Gdzieś wewnątrz Cytadeli, w sali tronowej Hilarion stworzył bramę wiodącą do innego świata. (CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC).
  35. Cytadela w Es
    Twierdza Czarownic, największa budowla w Es, z okrągłą wieżą przewyższającą wszystkie budowle miasta. (ŚWIAT CZAROWNIC, TKACZKA PIEŚNI).
  36. Czara Łowcy
    Naczynie z ciemnego drzewa wyrzeźbioną na boku głową mężczyzny o skośnych oczach, wąskim podbródku, kręconych włosach w koronie z jelenich rogów. Podarowana przez Gunnorę Elronowi podczas jego podróży przez czas w zamku. Potężny artefakt magiczny, używany poprzez wypicie z niego wina, lub napoju przypominającego wino na cześć Łowcy, użyteczny może być nawet zapach wina z pucharu. (KORONA Z JELENICH ROGÓW).
  37. Czarna Wieża
    Patrz Ciemna Wieża. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  38. Czarnej Wieży, Adept
    Adept Ciemności zamieszkujący Czarną wieżę w Dawnych Latach. Walczył z parą Adeptów Światła z Doliny Keplianów. Zdobył ich Dolinę. Próbował zniszczyć uśpionych adeptów, lecz miał zbyt mało energii, i zniszczył sam siebie. Jego ciało zostało zniszczone, lecz istota przetrwała wieki, by kilkadziesiąt lat po Wielkim Poruszeniu posiąść ciało jakiegoś myśliwego. Zamieszkuje ponownie w Wieży, podporządkowując sobie Kepliany i Wilkołaki. Schwytał Romara i używał jego energii życiowej by wzmocnić własne czary - przekaźnika jego woli do Keplianów i Wilkołaków.. (KLUCZ KEPLIANÓW).
  39. Czarne Wrota
    Nazwa miejsca w High Hallack, gdzie stoczyła druga Una stoczyła pojedynek z Psem Ciemności. Trudno powiedzieć, czy jest to nazwa nadana wejściu do zatoki Kruczego Pola, czy też Bramy do świata, w której uwięziona była bestia. (PAKT SOKOLNIKÓW).
  40. Czarnych wiatrów, przylądek
    Przylądek między Vestdale i Ulmsport. (KRYSZTAŁOWY GRYF).
  41. Czarostwo
    Rodzaj magii prymitywnej, ściśle związanej z naturą, bez ograniczeń związanych z dobrem i złem. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  42. Czarownice
    Kobiety, zwykle ze starej rasy, obdarzone talentem. Czarownice z Estcarpu zorganizowły się już w starożytności, w czasach gdy Adepci z Escore prawie zniszczyli się nawzajem i całe otoczenie poprzez szaleńcze wojny i otwieranie bram. Czarownice obwiniały Adeptów meżczyzn za katastrofalne wojny i zabroniły mężczyznom uczyć się i rozwijać moce. Oni, jednakże, użyły własnych znacznych zasobów mocy by wynieść góry między Estcarpem i Escore oraz zablokować umysły ludzi by nie byli w stanie myśleć o wschodzie i przeszłości. Czarownice założyły schronienie, Przybytek mądrości, gdzie szkoliły młode dziewczyny ze starej rasy. Ograniczenie narzuconym na Czarownice było pozostanie w cnocie, zaś powolny odpływ kobiet obdarzonych talentem ze starej rasy ostatecznie spowodował spadek napływu czarownic ze Starej Rasy tamtejszych ziem. Ich siły zostały wzmocnione przez uciekinierów z Karstenu, jednak gdy najazd z południa stał się poważnym zagrożeniem, Czarownice ponownie użyły swej mocy i poruszyły przygraniczne góry niszcząc armię Pagara. Ten potężny czyn zdziesiątkował szeregi Czarownic, wiele z nich umarło, wiele wypaliło się pozostając niczym puste skorupy nie mogące przywołać ponownie mocy. Pozbawione ogromnej częśi mocy i talentu, Czarownice utraciły kontrolę nad Estcarpem na rzecz Korisa z Gormu, Seneszala Estcarpu, który przyjął obowiązki władcy Estcarpu. Czarownice odzyskiwały powoli liczebność i nowe pokolenie przywódców przekonało zgromadzenia w Przybytku Mądrości do współpracy z Hilarionem, Simonem i Jaelithe Tregarthami, oraz inni władcami Mocy przy zamknięciu bram. Czarownice z Estcarpu uważano za wspaniałych przeciwników i słynne były na całym świecie Czarownic ze względu na swój wielki talent. Zawarły sojusze z Sokolnikami i Sulkarczykami, co przyniosło korzyści zarówno dla Estcarpu jak i obu ras, w szczególności Sulkar okazał się być pomocny, gdyż mieszane małżeństwa starej rasy tylko z nimi mogły mieć dzieci. (ŚWIAT CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC W PUŁAPCE, TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC, CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC, CZARODZIEJKA ZE ŚWIATA CZAROWNIC, ŚWIAT CZAROWNIC: seria WIELKIE PORUSZENIE, MAGICZNY KAMIEŃ, NA STRAŻY ŚWIATA CZAROWNIC/ZAMKNIĘCIE BRAM).
  43. Czar potrójnego kręgu
    unieruchomienie kogoś poprzez trzykrotne obejście. (TROJE PRZECIW ŚWIATU CZAROWNIC).
  44. Czasy Ostatniej Walki
    Okres dziejów Arvonu, kiedy Cztery Klany i Sieedmiu Wielmożów zaprowadzało porządek zabijając lub wypędzając Adeptów walczących lub siejących chaos w Arvonie. (LAMPART).
  45. Czeluście Wieczystego Mroku
    Miejsce opisywane przez Kowali Pieśni, w którym miały przebywać istoty całkowicie należące do Ciemności. (STRZEŻ SIĘ SOKOŁA).
  46. Czytająca w piaskach
    Zobacz Loskeeta. (CZARODZIEJ ZE ŚWIATA CZAROWNIC).

Prawa do strony © 1997-2000 posiada Michael L. Martinez. Wszelkie prawa zastrzeżone. Publiczne udostępnianie i kopiowanie stron oraz ich części elektronicznie lub na inne sposoby bez wyraźnej zgody samego właściciela praw zabronione. Wyjątek stanowi standardowe keszowanie i indeksowanie stron w przeglądarce.


^ Góra Strony ^