Greyhawk - opis świata gry
Tłumaczenie : Greg-OR
REYHAWK jest światem napisanym jako rozwinięcie gry RPG Dungeons&Dragons koncernu TSR.
Jest on najstarszym światem stworzonym dla potrzeb gry. Jego pomysłodawcą był Gary Gygax. Pierwsze wydanie opisu świata miało miejsce w roku 1975. Początkowo cieszył się dużą popularnością, co doprowadziło do wydania wielu podręczników opisujących ten świat. Jednak z czasem jego popularność zaczęła maleć i w połowie lat 90-tych odszedł w zapomnienie. Mimo to na sieci wciąż można znaleźć grupki zapaleńców, dla których Greyhawk wciąż jest żywy. Jednym z przykładów tego jest wydawany od 1995 r. w formie elektronicznej "Oerth Journal", który zagłębia się w tajniki Oerth'u. Ostatni jego numer został wydany pierwszego stycznia 1999 r. z zapowiedzią, że nie jest ostatnim.
Oerth, bo tak nazywa się przedstawiany tu świat tak jak Ziemia posiada cztery duże kontynenty, choć tak naprawdę opisano tylko jeden z nich zwany Oerikiem i to też nie do końca. Duża jego część na zachodzie wciąż jest zagadką, tak jak i pozostałe kontynenty, które nigdy nie zostały opisane przez twórców świata. Dużą częścią Oeriku stanowią ziemie zwane Flanaess, na których to toczą się przygody Greyhawku. Największym miastem Flanaess, jak i całego Oeriku jest Greyhawk, zwany miastem złodziei. Z tym miastem związane jest wiele opowieści, a najciekawsze z nich opowiadają o Zagigu czy kręgu Ośmiu, do którego należeli najsławniejsi magowie Oerthu. Zaś sam Zagig jest jedną z ciekawszych postaci tego świata. Rządził miastem Greyhawk, przyczynił się do jego rozkwitu, wybudował zamek Greyhawk, by później zniknąć w jego podziemiach, a wyłonić się z nich dopiero po zmianie w pół-boga. Od tamtej pory uzyskał nieśmiertelność, a także możliwość podróżowania w czasie, przez co można go spotkać nawet przed jego urodzeniem. Sytuacja, w której obecnie znajduje się Oerth nie jest najciekawsza. Długoletnia, wielka wojna zwana Gryhawk Wars prawie zrujnowała krainę, a niepewny pokój wisi na włosku. Na północy rośnie w siłę ciemne królestwo Iuza, złego pół-boga. Na wschodzie odradza się potęga Great Kingdom, a na południu kapłani Scarlet Brotherhood knują tajemne plany. W tym miejscu należy nieco wspomnieć o tej organizacji. Powszechnie panuje opinia, zresztą nie pozbawiona podstaw, że agenci Scarlet Brotherhood, znajduja się we wszystkich większych miastach. Są ich niezliczone rzesze, a w śród nich znajdują się przedstawiciele wszystkich profesji. Werbowani są w młodym wieku i po odpowiednim treningu działają dla Scarlet Brotherhood. Są całkowicie oddani i posłuszni przywódcy Scarlet Brotherhood, którym jest Ojciec Posłuszeństwa (Father of Obedience). Jedynym celem Scarlet Brotherhood jest odrodzenie kultury Suelu i podporządkowanie sobie tych, którzy wypędzili ich na skraj Oeridu. I w tych oto czasach przyjdzie podróżować każdemu, kto zechce zagłębić się w świat Oerthu.
Najbardziej znane pozycje drugiej edycji [AD&D 2nd edition] to: From the Ashes, City of Greyhawk, Ruins of Greyhawk, Rary the Traitor, Iuz the Evil, The Mark-lands. Godne polecenia są również moduły: Vecna Lives i City of Skulls.
|