Andre Norton Mapa   Uwagi Menu

O źródłach Świata Czarownic

Andre Norton

Powieść Świat Czarownic i jej ciąg dalszy jest jednym z najbardziej znanych utworów Andre Norton. Chociaż sama powieść nie zdobyła ważniejszych nagród (choć była nominowana do Nagrody Hugo w kategorii najlepszej noweli) stała się bardzo popularna wśród czytelników. Prawdę powiedziawszy właśnie ta popularność sprawiła, że powstał Świat Czarownic w pułapce i dalsze utwory z serii.

Od tego czasu wielu fanów wyraziło swoje zainteresowanie kulisami powstania noweli i Pani Norton była szczęśliwa mogąc odpowiedzieć na ich pytania. Poniżej możecie znaleźć dwa artykuły, w których autorka zdradza kilka sekretów związanych z tworzeniem Świata Czarownic.

Tworzenie świata Czarownic :

Andre Norton

tłumaczenie z : Reginald, R. Science fiction and fantasy literature (1979), p. 1018

Książki z serii Świata Czarownic dojrzewały samoistnie - na początku nie miałam wcale zamiaru tworzyć serii. Część Świata Czarownic została zebrana z niepowiązanych scen które napisałam lata temu do noweli o Krzyżowcach, którzy osiedlili się na brzegach Morza Śródziemnego. Za kanwę zaś większości książek posłużyły legendy i folklor celtycki oraz staroangielski. "Czarodziej ze Świata Czarownic" jest inaczej opowiedzianą "Pieśnią o Rolandzie", zaś "Rok Jednorożca" to "Piękna i Bestia".

Podział cyklu odpowiada kontynentom naszego świata. Estcarp odpowiada z grubsza Europie, High Hallack - Ameryce. Bohaterowie opowieści z Estcarpu są z reguły z tej samej rodziny, W High Hallack nie. Atlas Fantasy zawiera mapę Świata Czarownic, jednakże od czasu jego narysowania dodano już na nim kilka nowych miast i znaczących miejsc.

Jak już wspominałam, część Świata Czarownic o Verlaine powstała z fragmentu jaki napisałam o rycerzach z Morza Śródziemnego - tych, którzy osiedlili się na Bliskim Wschodzie w czasie Krucjat, i zbudowali tam maleńkie królestwa. Nigdy nie napisałam tej opowieści historycznej, a materiałów użyłam jako części fantasy Przeniosłam akcję do High Hallack w Roku Jednorożca a następnie wiele popwiadań i nowel mających miejsce w dolinach. Były one inspirowane opowieściami z dolin Yorkshire w Anglii z ich wątkami najazdu przez Wikingów. Później napisałam dwie nowele - Kryształowego Gryfa i Lamparta, wybierając różne czasy przed, w trakcie i po inwazji.

O czym to ja piszę - no cóż, piszę takie opowiadania jakie lubię czytać. Przykładam ogromną wagę do badań, które są prowadzone dla każdej książki. Korzystam z archeologii, historii starożytnej, średniowiecznej, folkloru, legend, historii naturalnej i okultyzmu tworząc tło opowieści. Gdy w książce posługuję się określonym zjawiskiam parapsychologicznym jak psychometria, tarot itp.muszę obejrzeć dokładną demonstrację przeprowadzoną przez eksperta żeby otrzymać wiarygodny materiał.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

Źródła Świata Czarownic

Andre Norton

tłumaczenie z : The Norton Newsletter Issue #1, march 1979**

Tak naprawdę to Świat Czarownic wyrósł z połączenia kilku innych idei. Lata temu, zanim jeszcze wkroczyłam na pole pisarstwa SF-fantasy (nikt nie był zainteresowany kopowaniem książek o takiej tematyce pisanych przez kobiety) miałam pomysł napisania o normanańskich posiadłościach na brzegach Morza Śródziemnego w czasach Wypraw Krzyżowych - tych małych baronii itp. zdobytych i bronionych przez rycerzy bez ziemi rodowej, którzy niechcieli powrócić do Europy po długiej podróży na Bliski Wschód.

Rozdział pierwszej książki poświęcony Verlaine i jego spadkobierczyni był epizodem, który wyobraziłam sobie dla tej książki. Książka ta nie była nigdy napisana poza urywkami napisanymi jakiś czas temu. O wiele później poznałam legendę o tajemniczym siedzisku przy Okrągłym Stole przynależącym do Galahada. Siege Perillous - przerzucające z rzeczywistości w zupełnie inny czas i miejsce ludzi na tyle odważnych, by usiąść na miejscu, którego nie byli godni. T dało mi początek opowieści przygodowej.

Świat Czarownic nigdy nie miał zostać serią - po prostu tak się rozrósł. Wiele książek bazowało na autentycznych podaniach ludowych starszych niż sięga nasza pamięć. Czarodziej ze Świata Czarownic, na przykład, jest w rzeczywistości inaczej odpowiedzianą starą sakońską historią Pieśnią o Rolandzie. Rok Jednorożca jest wersją Pięknej i Bestii i tak dalej.

Prowadziłam poważne badania dla każdej książki czy opowiadania nie tylko w dziedzinie legend i opowieści ludowych ale również historii średniowiecza i materiałach starobrytyjskich i staroangielskich. Przez wiele lat zgromadziłam pokaźny księgozbiór w temacie folkloru, historii i czarostwa, do którego sięgam dla sprawdzenia faktów.

Muszę sama sobie ograniczać pisanie książek Świata Czarownic jeśli nie chcę się zacząć powtarzać, trudno się od tego ustrzec gdy tło jest zbyt dobrze znane. Nie piszę zatem aż tak często jakbym chciała i staram się znaleźć inne otoczenie tak często jak mogę. Moja ostatnia praca opowiada o tajemniczym południu z którego pochodzą Sokolnicy i wyjawia powód ich niecodziennego stylu życia. Jest to opowiadanie zatytułowane "Sokole Prawo", którego bohaterką jest sulkarska dziewczyna.

Jednak każdy może się pogubić w ogromnej ilości szczegułów zatem mam teraz specjalną księgę Świata Czarownic z tłem już wydanych opowiadań itd. żebym nie popełniła żadnych rażących błędów.

Redaktor chciałby wyrazić głęboką wdzięczność dla Irene Harrison za dostarczenie Norton Newsletter article.

(**)The Norton Newsletter, Issue #1, march 1979, p. 2. Printed by Sonic Princess Press for the Witch World Club.
Jeśli macie kontakt z którymś z redaktorów - szczególnie z Michele Rosenberg, piszcie na adres aethel[na]wa.onet.pl.